Berlingske Business

Teenagere skal sikre TDC bonus

Lavpristeleselskabet Telmore, som nu ejes af TDC, tilbyder gratis, elektronisk signatur. Forleden fik også de 15-18-årige den mulighed. TDC skal nå 350.000 brugere inden juni for at opnå bonus fra Videnskabsministeriet.

Kunderne hos lavprismobilselskabet Telmore skal nu hjælpe med at få udbredt den digitale signatur, som Telmores nye ejer TDC udsteder.

Telmores kunder kan - frivilligt - vælge at bruge den digitale signatur, når de betjener sig selv via internet.

For en uge siden fik unge på 15-18 år også mulighed for en gratis digital signatur, så de utvetydigt kan identificere sig selv på nettet, sende kodede beskeder og slippe for en mængde forskellige kodeord, når de er på nettet.

Lang vej endnu
TDC skal inden juni gerne nå op på at have 350.000 danskere, som kan skrive under elektronisk. Nåes det, får TDC nemlig den bonus, som kontrakten med Videnskabsministeriet foreskriver.

Lige nu har omkring 105.000 taget imod tilbuddet, godt hjulpet af konkurrencer om rejser til Disneyland i Paris og bærbare computere.

Den digitale signatur, som bare er et lille computerprogram, er internet-alderens svar på ID-kortet. Dermed kan man nemlig udbrede elektronisk selvbetjening, når det offentlige kan være helt sikre på, at brugeren er den, som han eller hun udgiver sig for at være. Det klarer computeren selv at give besked om. Men samtidig kan man kryptere elektroniske beskeder, og med tiden kan man nøjes med et enkelt kodeord til en lang række nettjenester.

Telmores administrerende direktør Allan Christiansen understreger, at »det valgfrie princip er dybt forankret, og vore kunder er glade for at kunne til- og fravælge tillægsprodukter hos os og dermed også selv vælge, om de vil benytte sig af det gratis tilbud om en digital signatur.«

Tusind nye hver dag
TDC vandt retten til at udstede den digitale signatur og skal runde 350.000 brugere inden juni - ellers vanker der ingen bonus.

»Lige nu har vi omkring 105.000, og der kommer godt 1.000 flere hver dag,« siger Morten Brøgger, vicedirektør i TDC Erhverv.

TDC regnede med, at 250.000 af de 350.000 var private brugere, mens 100.000 skulle være virksomheds- og medarbejdersignaturer. Men den offentlige virksomhedsportal virk.dk har ikke virket tiltrækkende, ligesom håbet om en sundhedsportal, som sundhedspersonale skulle bruge, også lader vente på sig.

»Borgersiden følger nogenlunde vore planer, men det kan godt være, at vi skal skrue lidt op for den. Jeg tror nu på, at vi vil være uhyggeligt tæt på målet til juni. Man kan ikke dømme den digitale signatur inde eller ude efter 12 måneder,« mener Morten Brøgger.

Chefkonsulent i Videnskabsministeriet Glenn Leervad-Bjørn tror ikke på et digitalt signaturboom blandt de unge og forventer ikke over 10.000 ekstra brugere på den konto. Til gengæld kan de unge nu vænne sig til mulighederne.

De unge med indtægt vil kunne bruge den digitale signatur til skat, feriepenge og eventuelt uddannelsesstøtte samt til flyttemeddelelser, sygesikring med mere.

For at sikre, at ingen unge »skriver under« på noget, som de ikke må, vil ungdomssignaturen give sig til kende som f.eks. »Henriette Jensen (under 18)«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen