Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

TDC: Vi får et år til at kapre kunder

Der går et år, før TDCs lavpris mobilselskab, Easy Mobile, får konkurrence. Det venter Easy Mobile-chefen Frank Rasmussen.

Kan TDC slå Europas telegiganter? Ja, siger Frank Rasmussen, ny chef for TDCs lavprisselskab, Easy Mobile, der skal tilbyde lavpris mobiltelefoni til 12 europæiske lande.

I februar i år, kort efter samme Frank Rasmussen solgte sit iværksætterselskab Telmore, det mest succesfulde danske lavprisselskab, til selvsamme TDC, sagde han på spørgsmålet om, hvorvidt man kan stifte et lavprisselskab i Europa i dag:

»Da vi gik i gang for tre år siden, var der ingen teleselskaber herhjemme, der respekterede os, og derfor fik vi lov til at komme så langt, som vi gjorde. Men i dag er de store, gamle teleselskaber i Europa advaret, og de vil reagere med det samme, hvis lignende teleselskaber forsøger sig i deres hjemlande.«

Kendt for lavpris
Siden 2000, hvor Telmore blev stiftet i Danmark, er lavpristelefoni, hvor kunderne betjener sig over nettet og får rabat, blevet et af de fænomener, som Danmark er kendt for i det store udland. Og blandt mange store teleselskaber er vi berygtede. »Den danske syge« har man kaldt det, for lavpristelefoni har boret huller i bunden på mange af de store, danske teleselskabers pengekasse, og er i dag den direkte årsag til, at Sonofon og Telia har en nødlidende økonomi.

Det har udlandet set, og de er parate, sagde Frank Rasmussen dengang.

Vi spurgte derfor Frank Rasmussen, om han tror fuldt og helt på ideen med at stå i spidsen for et lavprisselskab, set i lyset af hans tidligere udtalelser.

»Ja, det gør jeg. Med TDC og Easy Mobile sammen har vi et stærkt team, men hvis en ihærdig iværksætter som jeg selv fandt på at starte et lavpris mobilselskab i eksempelvis England (hvor Easy Mobile går i gang, red.) så ville jeg fraråde det,« siger Frank Rasmussen.

Store indtægter på spil
Hans analyse er, at de store teleselskaber i de lande, hvor Easy Mobile skal igang, har så store indtægter på spil, at de ikke vil begynde at sænke prisen fra dag et, fordi TDC med Easy Mobile, starter op.

»Jeg regner med, at vi har et år i fred nu, inden de andre begynder at slå tilbage,« lyder det fra Frank Rasmussen.

»Ganske som vi gjorde i Telmore, så starter vi med en meget slank organisation, hvor vi nemt kan gøre det billigere end mange konkurrenter i udlandet. Men det, der gør forskellen fra dengang vi startede Telmore og nu, er at vi har et meget stærkt brand i Easy, samt at vi har en international spiller i baghånden i form af TDC,« siger Frank Rasmussen.

»Så jeg står helt ved mine udtalelser fra dengang. De var møntet på iværksættere, ikke på et samarbejde som det, vi nu er igang med.«

Herhjemme nåede Telmore at få over 200.000 kunder, før TDC reagerede med deres modsvar, Mixit. Efter uændret kundevækst trak TDC i bremsen og købte Telmore for 400 mio. kr., hvilket faktisk bremsede priskrigen på mobilmarkedet.

Skæbnens ironi er nu, at TDCs irriterende hveps, Frank Rasmussen, nu skal lede slaget for TDC i lavprisslaget i udlandet.www.easymobile.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen