Berlingske Business

TDC på spring til hele Europa

TDC åbner britisk lavprismobilselskab efter Telmore-konceptet i samarbejde med grundlæggeren af EasyJet. Går det godt, rykker man hurtigt videre ud i Europa.

Briterne skal med danske TDCs hjælp lære at tanke mobiltelefonerne op via internettet. Lavpriskonceptet fra Telmore bliver fra efteråret kernen i et nyt lavprismobilselskab, som TDC skal drive i samarbejde med grundlæggeren af flyselskabet EasyJet. Går det godt, rykker TDC hurtigt videre ud i Europa med det banebrydende koncept.

Som Berlingske Tidende fortalte allerede i maj, har Telmores ledelse arbejdet intenst på at eksportere succesen med internet-baseret lavprismobiltelefoni til udlandet. Dengang sagde administrerende direktør Allan Christiansen, at det skal ske inden for seks-tolv måneder. »Efter den tid vurderer jeg ikke, at muligheden for at være blandt de første er stor nok.« Og allerede da var der sat en mand fast på opgaven.

»Vi bliver kontrollerende aktionær i det nye selskab, hvor vi nu arbejder i to parallelle spor - kapital og ledelse - men før ledelsen er på plads, udtaler vi os ikke om det spørgsmål,« siger TDCs koncernchef Henning Dyremose.

Hurtig afgørelse
Storbritannien er valgt som afsæt, fordi markedet er mest modent, idet bl.a. handelen over internet er udbredt.

»Fordelen ved denne satsning er, at den giver en meget kontrolleret risiko samt en meget stor chance. Hvis det går forrygende godt, kan vi fremrykke lanceringen i andre lande,« siger Henning Dyremose.

I kan altså forholdsvis hurtigt afgøre, om markedsudviklingen går som ønsket?

»Ja. Og så kan vi jo sammenligne med Telmores udviklingstakter. Telmore har på tre et halvt år fået ti procent af danskerne som kunder. I et større land som Storbritannien har vi ikke behov for at have ti procent af markedet for at have nået et fremragende resultat. Allerede inden vi købte de sidste 80 procent af Telmore, var der tanker fremme om et Telmore International,« siger koncernchefen for at understrege, at TDCs strategi er uændret.

På besøg i Danmark
EasyJet er en del af EasyGroup, som drives af Stelios Haji-Ioannou, der er rejsende i lavpris - og i øvrigt besøgte både Telmores stifter, idemanden Frank Rasmussen, og Henning Dyremose tidligere i år.

EasyMobile bliver Haji-Ioannous 12. forretningsområde på under ti år, om end ikke alle er gået lige godt.

Det nye selskab skal senere arbejde i 11 andre europæiske lande. I uprioriteret rækkefølge er det Tyskland, Holland, Frankrig, Tjekkiet, Grækenland, Ungarn, Irland, Italien, Slovenien, Spanien og Portugal.

TDC skal stå for kundeafregningen og netværksoperationerne i det nye selskab, som især vil konkurrere med verdens største mobilselskab Vodafone og med Deutsche Telekoms T-Mobile International.

Vodafone måske partner
TDC Mobil har en partnerskabsaftale med netop Vodafone, som betyder, at man udveksler produkter og lader kunderne bruge hinandens net i andre lande. TDC var Vodafones første partner, og aftalen er netop fornyet til alles store tilfredshed.

EasyMobile får ikke eget sendenet men køber sig ind på et af de fire mobilnet i Storbritannien, ganske som det sker herhjemme.

Henning Dyremose ser ingen problemer med den britiske satsning i forhold til Vodafone.

»Man kan sagtens være partnere i ét land og konkurrere i et andet. Og det kan jo være, at Vodafone bliver partner her. Det vil jeg bestemt ikke udelukke,« siger TDCs koncernchef med henvisning til, hos hvem EasyMobile skal leje net.

Stelios Haji-Ioannou har stillet briterne halverede mobilpriser i udsigt gennem EasyMobile. Telmore, som blev solgt til TDC i januar, har på tre et halvt år fået 500.000 kunder på enkle priser, intet abonnement og ingen skjulte gebyrer.

Telmore sælger ikke mobiltelefoner, som mange andre selskaber bruger store summer på at tvinge ned i pris, kun de såkaldte SIM-kort, som skal sidde i mobiltelefonen for at skaffe den forbindelse.

Et uventet problem er EasyMobiles orange logo. Det franskejede mobilselskab Orange er bekymret over farvevalget og vil i august mødes med Stelios Haji-Ioannous folk for at tale sagen igennem.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen