Berlingske Business

TDC køber hele Telmore

TDC køber hele Telmore - 1

For 299 millioner har TDC købt lavprismobilselskabet, der fortsætter som selvstændigt selskab med lave priser - men uden sin stifter, som takker af ... for at starte noget nyt.

Danmarks største teleselskab, TDC, overtog i går endelig og endeligt lavprismobilselskabet Telmore. Telmore fortsætter som en selvstændig del af TDC og får en af de »tunge« TDC-chefer, Allan Christiansen, som ny direktør.

TDC har betalt 299 millioner kroner plus udbytte for 2003 for at købe de resterende aktier i Telmore.

I april sidste år købte TDC 20 procent med ret til at erhverve resten, og siden har markedet svirret med bud på, hvornår den endelige overtagelse skete.

Vil have over halvdelen
Allan Christiansen har hidtil været direktør for privatkunderne i TDC Totalløsninger. Og TDC vil lade Telmore leve videre i intern konkurrence med TDCs eget lavprisprodukt, Mixit, som blev skabt som modtræk mod netop Telmore.

»Mixit og Telmore vil fortsætte som to selvstændige varemærker. De undersøgelser, vi lavede, da Mixit blev etableret i julen 2002, viser, at der er plads til begge. Selvbetjeningen i Mixit adresserede de unge, hvor Telmore startede med at være for nørderne. Det har nu udviklet sig. Vi ønsker at ekspandere på markedet og at have mere end 50 procent af al dansk mobiltrafik. Den grænse er vi nu tættere på,« siger Henning Vest, administrerende direktør i TDC Mobile International, hvorunder nu både Mixit og Telmore sorterer.

Så kunderne skal altså ikke frygte højere priser, når Telmore nu lægges under TDCs vinger?

»Nej. Telmore skal også fortsat være konkurrencedygtigt. Men man skal huske, at det ikke kun handler om priser. Telmore har et meget overskueligt forretningskoncept.«

Og det kan man så lære baglæns af i TDC?

»Alle kan lære af hinanden,« siger Henning Vest.

Teleanalytiker John Strand, Strand Consult, har i lang tid forudset købet:

»TDC har købt Telmore til den rigtige pris, og det var det eneste rigtige at gøre. Jeg tror sagtens, at Telmore kan leve videre, hvis TDC forstår at køre forretningen rigtigt. Telmore har nået en størrelse og en masse, som ikke levner nogen tvivl om, at Telmore er kommet for at blive. Kunsten bliver nu at give Telmore sit eget, autonome liv under TDC,« siger han.

Iværksætteren går
Skaberen af Telmore, Frank Rasmussen, forlader nu selskabet helt.

»Jeg er en iværksætter, og det er det rigtige at gøre. Timingen for virksomheden er den rigtige, nu da den har vokset sig stor. Det skal ikke være en iværksætter, der styrer den, og jeg havde nok taget en snak med bestyrelsen om det alligevel, hvis Telmore ikke var blevet solgt nu,« siger Frank Rasmussen til Berlingske Tidende.

Han er glad for at kunne hjælpe sin efterfølger i gang i en periode.

»Allan Christiansen er en tung person fra et stort område i TDC, og det er heldigt, at der sættes stærke kræfter ind. Det bliver en markant styrkelse, for hidtil har vore virkemidler ikke været de samme som for en stor teleoperatør som TDC. Der vil ske en masse spændende ting for Telmore nu,« siger Frank Rasmussen.

Han er stolt af, at Telmore med sin lavprismodel og selvbetjening via Internet har gjort Danmark til foregangsland på mobilområdet.

»Og så har Telmore også bibragt mobilbranchen nye værdisæt, ligesom vi er blevet ISO-certificeret. Det kan mange lære noget af. Men nu er der behov for en anden mand - jeg kender mine styrker og svagheder, og jeg er iværksætter. Så den eneste følelse, jeg har, er at skulle sige farvel til et ufatteligt godt hold. Og så hjælper det da også, at man får nogle penge ud af det,« siger Frank Rasmussen med et smil.

Han har allerede nye projekter i skuffen men vil ikke komme det nærmere:

»Nu koncentrerer jeg mig om at give Allan Christiansen en god start.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen