Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

TDC-investering ramt af schweizisk telemæthed

TDC-investering ramt  af schweizisk telemæthed - 1
Foto: Sunrise.

InterviewMobil TDCs kæmpe investering, det schweiziske teleselskab Sunrise, er løbet ind i svag vækst. Schweizerne har i dag så mange mobiltelefoner, at det er hårdere at få nye kunder. Det siger Sunrise nye direktør, Hans Peter Baumgartner. Sunrise

Aldrig har nogen dansk virksomhed satset så mange penge i udlandet, som TDC gjorde for fire år siden, da de købte teleselskabet Sunrise for sammenlagt 35 mia. kr. TDC har siden gang på gang måtte retfærdiggøre købet over for tvivlende investorer og analytikere, men TDCs topledelse har hele tiden fremhævet, at selskabet var i god vækst, og at man ventede sig meget af selskabet. Men selvom det schweiziske marked er lukrativt med en svag telelovgivning og stor betalingsvillighed hos kunderne, der sikrer teleselskaberne høje priser, så viser det sig nu, at væksten i det schweiziske telemarked er ved at toppe. Især hvad angår mobiltelefoni, hvor der skal kæmpes hårdere for hver nye kunde. Det siger den nye adm. direktør for Sunrise, Hans Peter Baumgartner, i dette eksklusive interview med Berlingske Tidende.

Lynkarriere
Hans Peter Baumgartner kom til Sunrise så sent som i maj i år som chef for mobildivisionen, men har oplevet en lynkarriere, da han for bare tre måneder siden blev forfremmet til adm. direktør i Sunrise, der er Schweiz' næststørste teleselskab.

Hvad er din vigtigste opgave som ny chef?

»Det er at lede Sunrise ind i fremtiden med succes og bygge videre på det arbejde, den tidligere Sunrisedirektør, Kim Frimer, har skabt. Nu skal jeg sikre, at vi fortsat opnår resultater. Der er en række udfordringer. Sunrise skal sikre fortsat vækst, og det ser jeg skal ske ad to spor. Dels sætte standarder for de bedste kundeoplevelser og sikre, at vi tilbyder det brede udvalg af produkter, der giver kunderne noget for pengene.«

Hvor stor vækst venter du næste år?

»Det er svært at forudsige nu, men lige nu ser vi, at væksten dæmpes, da udbredelsen af mobiltelefoner har nået et højt niveau. Vi ser stadig potentiale for vækst i markedet - det er svært at sige hvor meget i konkrete tal, men vi mener bestemt, vi kan opnå vækst.«

Hvorfor bremses væksten?

»Overvejende fordi udbredelsen af mobiltelefoner nu er meget stor. Væksten i mobilmarkedet har været den benzin, der har drevet os frem her i landet. I dag er udbredelsen 85-90 procent, og så når vi mætningspunktet.«

Full service leverandør
Hvordan kan I sikre vækst i et marked med så stor udbredelse?

»Sunrise er den eneste full service leverandør (leverer alle typer telefoni og data, red.) ud over Swisscom, og derfor ser vi et marked i konvergensprodukter. Vi har som de første lanceret et produkt, der kombinerer mobil og fastnettet i hjemmet. Vi kalder det Sunrise Family, som giver muligheder for at sikre vækst i vores egen kundebase. Men det vil være mere udfordrende for Sunrise at bevare væksten.«

I et marked med høj udbredelse af mobiltelefoner, udvikler prisen på mobiltelefoni sig til at være en effektiv måde at få nye kunder på. Vil det samme ske i Schweiz?

»Vi har tidligere set sænkning i prisen, men ikke i stort omfang. Vi mener, det handler om andet end prissætningen, men i høj grad også om kvaliteten af de produkter, vi tilbyder.«

Så folk er parate til at betale for kvalitet her?

»Det er en adfærd, du ser meget ofte her, at kunderne er klar til at betale for noget, der giver dem ekstra værdi.«

Men alle kunder må da have en interesse i at få lavere priser?

»Ja, der er et kundesegment, der går efter pris. Vi har ikke tal på det, men der findes en stor gruppe, der går efter gode produkter fremfor prisen, men vores udfordring er at tilbyde produkter, der dækker alle behov.«

Men skal I som nummer to og dermed udfordrer ikke presse prisen ned for at skaffe flere kunder?

»Det har ikke været afgørende tidligere, og vi tror ikke, det bliver afgørende i fremtiden. I stedet mener jeg, gode produkter er vigtige. Vi lancerede Sunrise Live (en portal, hvor man sælger andet indhold til mobilkunderne end tale og SMS, red.) før Vodafone gjorde det, og vi har endnu ikke set det fulde potentiale i at udvikle dette område.«

Forventer ikke mobil priskrig
I dag tjener I primært penge på mobil i forhold til jeres samlede forretning. Det må vel betyde, at I er sårbare over for konkurrence på mobilområdet?

»Vi udvikler hele tiden alle vores produkter af hensyn til kunderne og af hensyn til indtjeningen. Jeg tror ikke, vi ender i en situation, hvor vi bliver afhængige af et område.«

Så du forventer ikke en priskrig i Schweiz?

»Nej, og jeg venter, at vi får bedre forhold, hvis vi får adgang til Swisscoms netværk. Falder prisen, uden der samtidig sker en vækst i kundernes forbrug, vil vores indtjening komme under pres. Men vi tror ikke, Schweiz er så prisfølsomt som andre markeder.«

Kan I fastholde jeres indtjeningsmargin fremover?

»Ja, det mener jeg, vi kan. Schweiz har en barsk natur, der gør det dyrt at udbygge netværk. Desuden har myndighederne krav om den maksimale stråling fra mobilnettet, der er ti gange hårdere end i EU.

Så når man siger, at mobilpriserne er høje i landet, skal disse forhold, samt de meget høje tilskud til mobiltelefoner, tages i betragtning.

Men jeg mener, vi kan fastholde indtjeningsmargin fremover.«

Han tilføjer, at Sunrise med sine 2.500 ansatte hverken skal være færre eller flere den næste tid.

I Danmark har vi set teleselskaber som Telmore gå ind på telemarkedet, hvilket har medført prissænkninger på mobiltelefoni på op til 50 procent. Kan det samme ske her?

»I dag er loven for telebranchen på vej igennem det politiske system, men det står klart, at bestræbelserne på at udvide reguleringen af telebranchen ikke kommer til at omfatte mobilmarkedet. Vi vil ikke blive tvunget til at give adgang til andre selskaber, som det ser ud nu.«

Vil de få mulighed for det senere?

»Det kan de allerede i dag. Alle netværksejere kan give adgang for andre selskaber i deres netværk, hvis de vil. Men de er ikke tvunget til det.«

Og I ville vel aldrig lade en konkurrent frivilligt få adgang til jeres mobilnet?

»Vi har endnu ikke set et tilbud, som vi var interesseret i.«

Ny telelov undervejs
I dag er den schweiziske telelov under kraftige ændringer. Debatten går i dag på fastnettet, hvor det nye vil være, at selskaber som TDCs Sunrise skal sikres adgang til det gamle schweiziske monopol, Swisscoms, faste netværk.

Hvordan står denne sag nu?

»En af de ting, der diskuteres, er at give os adgang til Swisscoms net, for at vi kan få bedre adgang til forbrugerne, og den sag ser indtil videre ud til, at vi kan få adgang til nettet i to år. Men det er vores klare opfattelse, at det langt fra vil være nok til at skabe en rentabel forretning, og derfor forsøger vi at påvirke den politiske proces for at få perioden forlænget. Og vi føler os ret overbeviste om, at det vil ske.«

Ideen med at give adgang til Swisscoms net for en afmålt periode er, at selskaber som Sunrise så sideløbende skal investere i at opbygge deres egne netværk, hvilket er dyrt i et bjergrigt land som Schweiz.

Hvad hvis det ikke sker?

»Det er svært at sige. Det er for tidligt at sige, før det er afgjort.«

Hvor lang tid har du brug for at få adgang til Swisscoms netværk?

»Det afhænger af, hvor meget infrastruktur vi skal bygge.«

Hvor store investeringer venter i på den konto?

»Sunrise står i dag i en situation, hvor vi har 7.000 km fiberkabel, hvilket er et godt udgangspunkt. Men vores udgifter vil afhænge af, hvor meget vi vil udbygge vores netværk. Men hvor meget det bliver, har vi ikke besluttet dette endnu.«

Hvis I skulle dække alle private husholdninger, hvad ville det så koste?

»Det ville være et meget stort beløb, som jeg ikke har i detaljer. Men det ville være meget stort.«

Det seneste tal, vi har kunne finde, viser, at Swisscom i dag har 85 procent af erhvervsmarkedet. Hvad er jeres strategi på dette område?

»De er de dominerende på dette område. Det hænger blandt andet sammen med, at den første del af liberaliseringen af telemarkedet fra 1998 var rettet mod privatkunder, hvor vi venter større muligheder for at kunne hente erhvervskunder med den ændring af loven (altså adgang til Swisscoms fastnet, red.) som er undervejs i parlamentet nu.«

3G-planer ligner de danske
Hvordan vil I lancere 3G-telefoni?

»Vi skal åbne et netværk, der dækker 50 procent af befolkningen 1. januar. Vi er på plads og har et netværk klar, vi har tjenester på plads, og så er det bare et spørgsmål om, hvornår vi skal gå i gang.«

Samme metode har TDC valgt i Danmark. Her skal 3G-nettet også være åbent fra 1. januar, hvor dog kun 30 procent af danskerne skal dækkes. Men her venter TDC heller ikke at gå aktivt i gang med det samme.

Det lyder præcis som TDCs strategi i Danmark. Følger I samme plan?

»Ja, det ser ud til, at vi har samme strategi. Men vi har ikke kopieret hinandens plan. Vi taler tæt sammen om, hvordan det skal foregå. Der er skal være et marked for 3G, før vi går i gang. Det skal være relevant for folk, og de skal kunne bruge det.«

Vil I have en kommerciel 3G-lancering i 2005?

»Ja, vi regner med, at det bliver i slutningen af 2005. 1 januar tænder vi nettet, og så følger vi markedet. Swisscom har netop lanceret, og så kan vi følge deres erfaringer og lære af dem.«

Er I ikke bange for, at Swisscom tager hele 3G-markedet, hvis de får lov til at være alene?

»Nej, egentlig ikke. Vi har forskellige måder at gribe det an på. Jeg er overbevist om, at en god kundeoplevelse er afgørende. Det ved jeg fra Sony (hvor Hans Peter Baumgartner har været ansat i 15 år, red.). Vi skal være sikre på, at vi ikke skuffer kunderne. Teknologien er på et tidligt stadie, så vi har masser af tid. Desuden kan mange mobile tjenester i dag køre over GSM og GPRS. Når det kommer til videotelefoni, så mangler vi stadig først at få en god kvalitetsoplevelse og dernæst at se beviset for, at det bliver en ting, folk i stor stil vil bruge.«

Sunrise skal, i følge TDC, investere knap ni mia. kr. de næste fem år. Hvor mange af dem er i 3G?

»Det kan jeg ikke udtale mig om.«

Forsigtigt sats på IP-telefoni
TDC bruger i dag meget store beløb på at klargøre virksomheden til den nok største trussel mod indtjeningen på fastnettet, der er TDCs traditionelle malkeko. TDC har købt Song Networks for 4,5 mia. kr. som et led i denne satsning, og i Danmark har selskabet netop erhvervet sig Netdesign for andre 350 mio. kr. Men i Schweiz går det knap så stærkt.

»Vi tror, IP-telefoni bliver relevant, men at overgangen vil tage meget lang tid. Fordelene ved IP-telefoni er ikke oplagte for ret mange i markedet endnu.«

Mange opfatter det som bedre, fordi det er billigere. Virksomheder kan foretage opkald internt gratis - selv over landegrænser.

Jeg er ikke overbevist. Hvis det bare er at koble hr. A sammen med hr. B over nettet, er det oplagt, at det er billigere. Men telefoni kræver i dag en række avancerede tjenester, og ser man på dem, er det mere uklart om IP-telefoni vil være billigere.«

Et evigt tilbagevendende spørgsmål blandt danske aktieanalytikere er, hvordan Sunrise, der er købt for 35 mia. kr. på toppen af hysteriet om telebranchen, aldrig siden er blevet revurderet. Jyske Bank vurderer i dag virksomheden til at være maksimalt 12 mia. kr. værd.

Hvad selskabet reelt er værd, ønsker Hans Peter Baumgartner ikke at kommentere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen