Berlingske Business

TDC indleder 3G-satsning

TDC sætter nu gang i sin satsning på næste generations mobiltelefoni, 3G, når selskabet om kort tid lancerer mobilportalen Fly. Den skal bane vejen for det milliarddyre 3G-net, der sættes i drift i december.

TDC sætter nu alvor bag ordene og lancerer sin 3G-satsning. Fra næste uge indleder TDC en storstilet markedsføring af mobilportalen Fly, der skal kunne bruges på mobiltelefoner. Fly bliver omdrejningspunktet i hele TDCs 3G-lancering.

»Det er helt afgørende for 3Gs succes, at danskerne er parate til at udnytte de nye muligheder og er parate til at betale for dem. Derfor går vi nu i gang, men det sker bid for bid i takt med, hvad brugerne er klar til og har behov for,« siger TDC Mobils adm. direktør, Mads Middelboe.

TDC vælger nærmest en omvendt strategi af, hvad teleselskabet »3«, der i dag er eneste 3G-selskab herhjemme, gør. Hvor »3« fra starten har slået hårdt på videotelefoni og solgt deres tilbud i store pakker til fast pris om måneden, så går TDC den totalt modsatte vej.

»»3«s strategi svarer til at lancere en ny slags yoghurt, og så tvinge kunderne til at købe fem liter, uden at have smagt det først. Jeg tror, at dette marked stille og roligt skal arbejdes igang,« siger Middelboe.

40.000 brugere
TDC har siden september haft mobilportalen Fly kørende til sine mobilabonnenter som ren test, og selv om TDC ingen markedsføring har foretaget af portalen, så har den i dag 40.000 brugere. Det tal skal nu op på 170.000 inden årets udgang. Men Mads Middelboe understreger, at portalen under ingen omstændigheder forudsætter, at man bruger 3G-telefoni - endnu.

»Den massive debat af stråling fra mobilmaste har sat os langt tilbage i opsætningen af 3G-maste. I dag mangler vi endnu at få 30 procent af godkendelserne på plads, før vi kan dække 30 procent af danskerne med 3G-telefoni,« siger han. Licensbetingelserne til 3G kræver, at TDC senest bruger sin 3G-licens inden 1. januar 2005, og Middelboe siger, at TDC ikke før december i år vil åbne for 3G-nettet.

Han ved endnu ikke om TDC tvinges til at bede om udsættelse af åbningen fra IT- og Telestyrelsen.

Teater og fodbold
På Fly vil mobilbrugerne kunne købe adgang til TV 2s nyheder, se vejrmeldinger fra DMI, chatte og få sportsresultater. Listen af samarbejdspartnere består af 25 virksomheder fra TV 2 over avisen B.T., Det Kongelige Teater til Danske Bank og fodboldklubben Brøndby IF. Hos TV 2, siger Rune Bech, chef for TV 2 Interaktiv, at det er helt afgørende for TV-stationen at være med på alle nye medietilbud.

»Det her er en forretning, hvor vi skal tjene penge. Vi er færdige med at forære alt det værdifulde indhold væk, som vi producerer, så vi ser frem til samarbejdet med TDC Mobil,« siger han. Rune Bech tilføjer, at med TDC Mobil så er TV 2 repræsenteret hos tre teleselskaber herhjemme, TDC, Orange og »3«.

TDC Mobil mener ikke, det er noget problem at lancere portalen uden TDCs 3G-net endnu er klar.

»Det er helt afgørende, at vi skal lancere muligheder og ikke teknologi til danskerne. Derfor vil Fly kunne bruges på nuværende mobiltelefoner, der har GPRS indbygget. Men når 3G-nettet kommer, vil det betyde større hastigheder og bedre oplevelse,« siger Middelboe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen