Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

TDC har sat sig på ADSL til private

TDC sidder efterhånden alene på bredbåndsmarkedet til private. Konkurrenterne lider eller bakker ud af ADSL-markedet. Telestyrelsen melder pas, mens TDC buldrer frem. Konkurrenterne klamrer sig til erhvervskunderne.

TDC er dygtige, effektive og satser tungt på ADSL, mens de andre lurepasser. Det mener koncernchef Henning Dyremose hos TDC, og han har intet til overs for den vedvarende kritik fra konkurrenterne over de forhold, som ADSL-markedet tilbyder de firmaer, der vil slås med TDC.

Ser man det over de seneste to år, så er TDC gået fra at være en af de sidste spillere på bredbåndsmarkedet, der kom i gang, til nu at sidde tungt på det hele. Seneste tal fra Telestyrelsen siger kun en del af sandheden. De viser, at TDC har skovlet ADSL-kunder ind og er sprunget fra 58 procent til 73 procent af det samlede marked på bare seks måneder.

Men bag de tal ligger også den kendsgerning, at TDC får stadigt færre at slås imod. Orange har for længst erkendt nederlaget og lukket ned for nye ADSL-kunder, Tele2 vil slet ikke i gang, da man ikke ser en forretning i ADSL, og, som Berlingske Tidende skrev i går, så taber konkurrenten Tiscali penge på at slås med TDC om ADSL. 2.880 kroner taber Tiscali over to år på den mindste ADSL-forbindelse på 256/128 kbit. Og her er hovedudgiften penge til TDC for adgang til telenettet. Det gør ondt, for ifølge tal fra Telestyrelsen er det netop langt overvejende de helt små, billige ADSL-forbindelser, som danskerne køber.

Det skal sammenholdes med, at TDC hævder, de netto tjener penge på den type forbindelser. Cybercity siger, de kan »genkende Tiscalis negative indtægtsniveau«. Derfor har de to lagt satsningen på privatkunderne lidt på køl, de eksisterende privatkunder skal plejes, men begge vil ikke være voldsomt aktive for at få nye i hus.

Erhvervskunder

Til gengæld satser begge på erhvervskunderne, som de regner med vil give penge på længere sigt. Cybercitys adm. direktør Henrik Clausen siger det ligeud: »Hvis vi ikke tror på, vi kan gøre det bedre på erhvervsmarkedet end TDC, har vi slet ingen berettigelse på det danske marked.«

Men Cybercitys varehylde er smal. Firmaet sælger kun ADSL-løsninger til erhvervslivet, mens TDC er en »full-scale« teleoperatør, som det hedder i branchen, og Henrik Clausen kan så bare håbe på, at TDC ikke ruller kampvognene ind på hans gebet med samlede tilbud på ADSL, mobil og fastnet i komplette erhvervsløsninger.

Spørger man Telestyrelsen, så får man et helt andet billede af situationen. Telestyrelsen skrev i en pressemeddelelse tirsdag, at »det er værd at bemærke, at der i Danmark er konkurrence på ADSL-markedet med flere udbydere. Det nyder de danske forbrugere godt af«. Men ikke konkurrenterne.

Og Telestyrelsen skriver dette velvidende, at samme styrelse har igangsat to undersøgelser af netop TDCs ageren på ADSL-markedet efter massiv kritik fra Tiscali og Cybercity. Undersøgelserne skal klarlægge, om TDC misbruger sin dominerende stilling på bredbåndsmarkedet i kraft af, at TDC ejer kabelnettet.

Undersøgelserne er tidligst færdig efter påske, siger Telestyrelsen. På det tidspunkt har TDC måske rundet 80 procent af det danske ADSL-marked. Det åbne spørgsmål er nu, hvor længe de to pressede konkurrenter gider blive ved. Specielt hvis TDC bliver »frikendt.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen