Berlingske Business

TDC- handel vækker undren

Milliardhandel: TDC-aktier for 850 millioner kroner blev handlet på én gang i London, uden at hverken sælger eller køber ville give sig til kende.

Aktier for næsten en mia. kr. i TDC (det tidligere Tele Danmark, red.) skiftede onsdag hænder under stor mystik. Hverken sælger eller køber gav sig til kende efter handelen, som derefter udløste et fald i aktiekursen på omkring fire pct.

Det var den hollandske bank, ABN Amro, der i går ved middagstid i London meddelte, at den for en kunde havde solgt tre millioner TDC-aktier, svarende til 1,4 pct. af den samlede kapital i det danske selskab til kurs 282. Det skete selvom den officielle aktiekurs dagen før var 299.

Handelen på 850 millioner kr. udløste omgående rygtestrømme hos de internationale finansnyhedsbureauer om motiverne i handelen, idet TDC det seneste par år gentagne gange har været meddelt interesseret i fusion med andre europæiske telefonselskaber, for eksempel svenske Telia.

Nogle gættede på, at det måske var den amerikanske hovedaktionær i TDC, SBC Communications, der var ved at begynde frasalg, men i løbet af dagen nægtede flere og flere at tro, at SBC ville begynde et evt. frasalg på denne måde.

Derefter samlede de fleste sig om at tro, at sælgeren måtte være amerikanske Capital Research & Management Group. En tredje aktionær med flere end tre mio. TDC-aktier i beholdningen, den danske pensionsfond ATP, nægtede at kommentere handelen. Også SBC og TDC nægtede at kommentere.

Køberen, som der var lige så stor mystik om, fik en mængderabat på 5,7 pct. i forhold til aktiekursen tirsdag aften, men mere end halvdelen blev sat til på indkøbsdagen, da det øvrige aktiemarked valgte at se et negativt signal i handelen med TDC-aktien, der ellers de seneste måneder har rettet sig pænt efter IT-nedturen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen