Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

TDC anklages for konkurrenceforvridning

Telestyrelsen går nu TDC alvorligt efter i sømmene. TDC er under mistanke for at have diskrimineret konkurrenter og for ulovlig prisdumping. Sagen er overgivet til Konkurrencestyrelsen. TDC afviser beskyldningerne.

TDC (tidligere Tele Danmark) skal nu undersøges af konkurrencestyrelsen. Det sker efter at deres konkurrenter på bredbåndsmarkedet for ADSL (hurtige internet-forbindelser) har klaget til Telestyrelsen over, at TDC misbruger sit monopol på telenettet.

»TDCs konkurrenter har undret sig over, at TDC kan have så lave priser på ADSL. Derfor skal vi nu have undersøgt, om TDC ulovligt krydssubsidierer internt i virksomheden. Det har vi bedt Konkurrencestyrelsen se på,« siger underdirektør i Telestyrelsen, Finn Petersen.

Krydssubsidiere vil sige, at man skal se, om TDC internt holder priserne kunstigt nede for at vinde markedsandele på et område og betaler underskuddet fra andre dele af TDC, der giver overskud. Det vil være i strid med teleloven.

»Desuden skal vi have set på, om TDC diskriminerer sine konkurrenter i strid med teleloven, og det vil vi snarest bede et konsulentfirma om at udrede,« siger Finn Petersen.

Disse to alvorlige klagepunkter er resultatet af en række samtaler som Telestyrelsen har ført med TDCs konkurrenter, Tiscali, Orange og Cybercity, på ADSL-området. Samtaler som er sat i gang efter at det kom frem, at TDC render med langt de fleste kunder på ADSL-markedet. I dag har TDC over 70.000 kunder, mens konkurrenterne til sammen har knap 40.000.

»I forbindelse med vores henvendelse til Konkurrencestyrelsen, så vil vi indhente de nødvendige regnskabstal og anden information fra TDC for at se, om deres forretningsplan er sat sådan sammen, at den ser ud til at ville give overskud inden for en given periode, men hvad det nærmere er, er op til Konkurrencestyrelsen at afgøre,« siger Finn Petersen.

Er der tale om, at TDC diskriminere sine konkurrenter eller dumper sine priser, så er det forhold, der straks skal stoppes, siger Finn Petersen.

TDC kobler i dag mange produkter sammen med ADSL på kryds og tværs af selskabet. Man kan købe ADSL gennem TDC Internets Boomtown, som er rettet mod unge, hvor selve ADSL-ydelsen leveres af TDCs fastnetafdeling, men markedsføres af TDC Internet. Desuden har TDC sammenkoblet ADSL og almindelig telefoni i særlige tilbud.

Telestyrelsen vil dog ikke sige, om det er disse to forhold, man har i kikkerten. Hos TDC er det så som så med snakkelysten om denne sag. TDC mener ikke, man har gjort noget forkert, men vil i øvrigt ikke udtale sig om den konkrete sag.

Det siger Finn Schkolnik, vicedirektør med ansvar for reguleringsforhold - hvilket typisk netop er forholdet til myndighederne.

TDC sænkede prisen på ADSL og satte udbygningen af bredbånd kraftigt i vejret, da Sonofon lancerede en trådløs konkurrent til ADSL i form af den såkaldte FWA-teknologi.

Men prissænkningen dræbte Sonofons planer, som nu er skrinlagt, og siden har TDC hævet prisen på ADSL igen. Men det var ikke prisdumping, siger TDC.

»Vi hævede prisen på den svageste ADSL-forbindelse 256/128 kbit/ sek for at skabe mere rentabilitet for alle - også konkurrenterne - på markedet, men det ADSL-produkt har hele tiden givet overskud for os,« siger Finn Schkolnik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen