Berlingske Business

Tak for kaffe

Det politisk korrekte kaffemærke Max Havelaar går frem i udlandet men tilbage i Danmark. Hvad går galt, spørger vi Max Havelaars danske chef Jens Erik Dalgaard Jensen.

Ifølge Verdensbanken er 20 millioner kaffebønder truet af priskrisen. Hvordan går det med Max Havelaar-bønderne?

»Den kaffe, de leverer til os, får de en relativt god pris for. Vi arbejder for at udvide vores marked, så en større del af bøndernes kaffe kan sælges efter »fair trade« pricipper.«Har I held med det?

»Vi prøver at overbevise virksomheder, institutioner og detailhandlen om, at kaffevaner kan afgøre, om en fattig kaffebonde kan overleve eller ej. Men i Danmark er vi i strid modvind.« Hvordan det?

»I Danmark er salget gået tilbage med syv-otte procent. Detailhandlen bruger kaffe som slagvare, der skal lokke danskerne ind i butikkerne. 85 procent af kaffen bliver solgt på tilbud. Når man kan få fem poser kaffe for 100 kroner, så øger det prisforskellen op til Max Havelaar. Heldigvis har vi sammenlagt oplevet fremgang på de 17 markeder, vi er på. Selv om Danmark ikke er med til at trække salget i vejret, er det glædeligt for kaffebønderne.«Men når 20 millioner kaffebønder er truet, er det vel et udtryk for, at der er alt for mange af dem.

»Ja. Og de skal lære at producere andre afgrøder.«Max Havelaar kan vel ikke løse kaffebranchens problemer?

»Hvis jeg sagde ja, ville jeg være naiv. Selvfølgelig kan vi ikke redde alle disse skæbner. Men vi prøver at gøre en forskel.«Når salget falder i Danmark, er jeres priser vel forkerte?

»Vores problem er, at danskerne ikke vil give to-tre kroner ekstra i forhold til normalprisen for en pose på et kvart kilo.«Kan I ikke bare sætte jeres priser ned?

»At konkurrere med danske detailhandlere kræver billigere indkøb. For at markedsføre kaffe under Max Havelaars mærke skal producenterne betale FNs mindstepriser. Det er ikke vores opgave at presse bønderne på prisen. Det er der nok, der gør i forvejen.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen