Berlingske Business
07:52Novos fremtidshåb båret i guldstol frem mod markedet - aktionærer gør klar til fest

Tæppeland sælger fra

Jensen Tæpper fortsætter med magre resultater. Hele den norske del af kæden er solgt fra for at pynte på regnskaberne. Næsten samtidig er den adm. direktør fratrådt, men bestyrelsen har endnu ikke afgjort, om der skal findes en ny - eller der skal fortsættes med en »smal ledelse«.

Ovenpå to utilfredsstillende regnskabsår i træk sælger Tæppeland fra og trækker sig helt ud af Norge.

Regnskabet for sidste år tegner ikke godt og bliver muligvis tabsgivende. I 2000 tabte Tæppeland-koncernen 1,2 mio. kr. Året inden var der et plus på næsten 31 mio. kr.

»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at det ikke er gået godt i år 2000. Vi er endnu ikke færdige med at gøre regnskabet for 2001 op, men jeg kan da sige, at det ikke er tilfredsstillende,« siger Jens Otto Veile, bestyrelsesformand for Tæppeland-Jensen Tæpper Holding.

For at få forretningen til at hænge bedre sammen solgte Tæppeland i går alle aktiviteter i Norge fra til konkurrenten Interiør-land Service. 24 »Teppeland Colorland« forretninger er solgt fra gennem afhændelsen af datterselskabet af samme navn.

»Vi kunne kun opnå forholdsvis lille synergieffekt i indkøbene, da det norske marked adskiller sig fra de øvrige, vi arbejder på,« siger Jens Otto Veile.

Ifølge Jens Otto Veile køber nordmændene ikke mange tæpper, og de norske forretninger var lige så meget farvehandlen og eksperter i trægulve.

Kort tid inden salget fratrådte Tæppeland-koncernens adm. direktør Uffe Steen Mathiesen. Men Tæppeland har endnu ikke sat skub i arbejdet med at finde en afløser.

»Vi kører forretningen dag for dag og står ganske rigtigt med en smallere ledelse. Jeg skal ikke kunne sige, om Kim Breyen (tidligere økonomidirektør, nu udnævnt til adm. direktør) fortsætter som adm. direktør. Den beslutning er ikke truffet endnu,« siger Jens Otto Veile.

Hovedejeren af Tæppeland, den stenrige Jørn E. Jensen, indtager i dag rollen som næstformand i bestyrelsen.

Tæppeland har tidligere forsøgt at sælge butikkerne i Storbritannien fra.

»Men det lykkedes ikke at opnå en pris, der var acceptabel,« siger Jens Otto Veile.

Om frasalget af de 24 norske butikker vil pynte på regnskabstallene i år vides ikke. Hverken sælger eller køber ønsker at oplyse, hvad forretningerne koster at overtage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen