Berlingske Business

Tab på at vinde kopiretssag

Selv om kikseproducenten Lu vandt retssagen mod Bisca om ulovlige kopier af kiksepakker, så har Lu tabt penge på sejren. Bisca tjente en mio. kr. på sine ulovlige kopier. Lu fik en erstatning på 100.000 kr.

Det kan betale sig at begå lovbrud. Det er ifølge kikseproducenten Lu konklusionen på den dom, som Sø- og Handelsretten afsagde i går i sagen om kikse- og småkagiganten KelsenBiscas systematiske og ulovlige kopiering af Lu's kikseindpakninger.

Ved at efterligne Lu's indpakninger af bl.a. Digestive kiks lykkedes det fra oktober sidste år Bisca at fravriste en betragtelig omsætning hos Lu. Som omtalt i Berlingske Tidende mistede Lu, som ejes af Danone, en mio. kr. på de indpakninger, som Sø- og Handelsretten i går dømte for at være ulovlige kopier.

Lu fremlagde revisorerklæringer på, at den ulovlige konkurrence havde kostet en mio. kr. i tabt omsætning. Men retten tilkendte blot Lu en erstatning på 100.000 kr.

»Det svarer til, at man fanger en tyv, der har stjålet 1.000 kr., hvorefter man kun beder ham om at levere 100 kr. tilbage,« siger LU's marketingchef Michael Schiedel.

»Vi har vundet sagen, men sejren har kostet os penge,« siger Michael Schiedel, som efter dommen var opsat på at anke sagen.

»Andet ville være unaturligt. Retten anerkender hele vores dokumentation. Derfor er det oplagt, at vi får en højere erstatning«.

Leif Hansen, marketingdirektør for Bisca har ikke læst dommen og oplyser, at han derfor vil vente med at kommentere den. Biscas Digestive kiks, der var pakket ind, så de til forveksling lignede Lu's, indeholdt 50 pct. mindre fuldkornsmel end Lu's. Det førte bl.a. til, at Lu fik klager over kvaliteten fra kunder, som havde købt Bisca-kiks i den tro, at de var lavet af Lu.

Ud over at betale de 100.000 kr. i erstatning skal Bisca betale procesrenter og trække Digistive designet tilbage fra markedet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen