Berlingske Business

Sydamerika danner ny frihandelsregion

De sydamerikanske lande lægger grundstenen til et økonomisk og politisk samarbejde, der skal danne modvægt til EU og USA. Det er en skrøbelig grundsten.

Endnu et forsøg på et kopiere EUs succes har set dagens lys. Samtlige sydamerikanske lande på nær Paraguay har besluttet at lægge fundamentet til en økonomisk og politisk union, der efter planen skal udvikle sig til et samarbejde, der kan give modspil til USA og EU.

»Vi er her for at give sjæl, hjerte og liv til (Simon) Bolivars drøm,« sagde præsident Alejandro Toledo fra Peru, hvis gamle inkahovedstad Cusco dannede rammen om underskriftceremonien onsdag. Frihedshelten Bolivar bekæmpede den spanske kolonimagt og drømte om et forenet Sydamerika.

På papiret ser det meget godt ud. South American Community of Nations, som unionen skal hedde, skabes ved at fusionere de to eksisterende handelsblokke: Mercosur, som omfatter landene øst for Andesbjergene, og Andean Community, som omfatter landene vest for den enorme bjergkæde, der selv i dag fungerer som en effektiv handelsbarriere.

Til sammen vil det forenede sydamerikanske kontinent have et bruttonationalprodukt større end Canadas og en befolkning på næsten 400 millioner. Samtidig er regionens indflydelse stigende, og navnlig kontinentets dynamo, Brasilien, er begyndt at spille med musklerne internationalt og var blandt andet en af arkitekterne bag WTO-topmødets sammenbrud i Cancun sidste år.

I praksis ser virkeligheden imidlertid mindre rosenrød ud, og mange tvivler på den politiske vilje til reelt at gennemføre det ambitiøse projekt.

Entusiasme eller ej er dannelsen af den sydamerikanske union endnu et eksempel på tendensen til regionalisering af verdensøkonomien og dannelsen af stadig flere handelsblokke. Tidligere på måneden tog Asiens ASEAN-lande eksempelvis yderligere skridt til styrkelsen af deres egen handelspolitiske union, der også har klare politiske ambitioner à la EU.

På det amerikanske kontinent har frihandelsområdet NAFTA længe været en succes for USA, Canada og Mexico. Præsident Bushs forsøg på at udvide successen til et Free Trade Area of the Americas, som skal omfatte begge kontinenter, er imidlertid indtil videre reelt strandet på USAs uvilje til at liberalisere landbrugshandlen og sydamerikanernes uvilje mod at liberalisere servicesektoren. Den nye sydamerikanske union kan også ses som et forsøg på at dæmme op for USAs indflydelse i regionen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen