Berlingske Business

Svenskerne klar med stor regelforenkling

Sveriges regering er klar med 300 initiativer, der skal forenkle vilkårene for at drive forretning.

I et forsøg på at skubbe økonomien i gang inden valget i 2006, fremlægger Sveriges socialdemokratiske regering i dag en plan med 300 initiativer, der skal gøre livet mere enkelt for svensk erhvervsliv.

Planerne skal gøre det lettere at oprette og videreføre en virksomhed, som der bliver oprettet 35.000 af hvert år.

»Det handler om enklere regler, færre blanketter og mindre oplysningspligt, mere samarbejde mellem myndighederne, kortere sagsbehandlingstider, bedre service og tilgængelighed,« skrev erhvervsminister Thomas Östros i en kronik i Dagens Nyheter i går, hvori han præsenterede planen.

Økonomi i fin form
Planen er et resultat af et mangeårigt udvalgsarbejde, der har været ualmindelig sejlivet, i betragtning af hvor små de enkelte forslag er. »Én for èn er der tale om små sager - men samlet set kan det betyde en del,« siger analytiker Jörgen Appelgreen fra Nordea i Stockholm.

Det er ikke det første forenklingsinitiativ, regeringen har søsat op til valgkampen. I næste års finanslov har man således også indregnet en generel afskaffelse af arveafgiften, som blandt andet vil gøre virksomhedsoverdragelser mellem forældre og børn langt lettere.

Med en vækst langt over Europagennemsnittet og en arbejdsløshed på 5,5 procent (7,6 procent hvis man medregner dem i jobtræning) er svensk økonomi i forvejen i fin form.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen