Berlingske Business

Svenske tilstande i farvandet

Svenske tilstande i farvandet - 1
PONTUS GÖRANSSON, født 1967 i Stockholm. Flyttede senere til Växjö, hvor han senere læste økonomi og marketing på universitetet. Har gennemgået lederuddannelsen inden for ICA (svenske brugsforeninger). Han er ugift og kører Harley Davidson. <br>Foto: Coop Danmark

Coop har netop ansat en ny produktchef. Han skal skubbe til salget af bøger, og han er svensk. I modsætning til i Danmark har svenske bøger levet side om side med dagligvarer i årevis - tilmed til frie priser og lav bogmoms.

At Coop mener det alvorligt med bogsalget, kan ses af, at de netop har ansat Pontus Göransson, som skal betjene Coops kunder med den varegruppe, foruden blade og aviser i Danmark, Norge og Sverige.

Den 37-årige Pontus Göransson har ikke alene arbejdet med bøger det meste af sin karriere i ICA (Sveriges største dagligvarehandel, red.) og siden 2000 været ansvarlig for bogsalget i alle ICAs 1.800 butikker. Han er ligefrem opflasket med det, idet hans far var den første, der sørgede for, at kunderne kunne købe bøger sammen med mælk og sukker.

»Da jeg havde overstået min militærtjeneste, begyndte jeg at arbejde for ICA - omtrent samtidig med, at de åbnede deres Maxi-markeder,« siger han i telefonen fra Göteborg, hvor han stadig bor lidt endnu. Han er ved at sælge lejligheden og flytter i slutningen af denne måned til København, inden han begynder hos Coop i Albertslund i midten af april.

Når han ikke er i gang allerede nu, er det fordi, han er i karantæne. Hans nye job er så tæt på hans gamle, at der skulle luft til. Mellemtiden har han brugt på venner i Stockholm, familien i Växjsö og tager nu til Sri Lanka, inden han sætter sig på sin Harley Davidson og kører til sit nye hjem i indre by i København. Det bliver hans første tur over Øresundsbroen.

Fastprissystemet forlænget
Han forsikrer, at han glæder sig til at flytte til København.

»I er et glad folk,« siger han, men studser lidt ved oplysningen om, at et frit bogmarked ikke er lige om hjørnet. Den dispensation, som de danske bogforlag fik af Konkurrencerådet for tre år siden, hvor der blev lempet på regler for både udsalgssteder og fastprissystemet, er nu forlænget frem til 2006. Jaså!

»Og så kommer denne svensker og gør det hele ubekvemt,« konstaterer han, som om det var et par bump over broen, han ikke helt havde regnet med.

Netop det er i hvert fald én af grundene til, han er blevet ansat.

»Han har været igennem udviklingen på det svenske marked og er derfor i stand til at tage de diskussioner, der måtte komme herhjemme,« siger Jakob Helles, indkøbsdirektør i Coops non-food afdeling.

Heri ligger lidt af en ønsketænkning. Kulturminister Brian Mikkelsen (K) har aldrig lagt skjul på, at han ikke er tilhænger af en differentieret moms, eller sagt mere direkte: Ingen svenske tilstande, tak. Ingen sænkning af bogmomsen - i Sverige er den sølle seks pct. Ved at forlænge forsøgsperioden er der også lagt låg en total liberalisering af bogpriserne, hvilket ikke mindst supermarkederne er sure over. De må se på, at forlagene tilbyder en spritny bog til ni kr. i deres bogklubber, mens supermarkederne er bundet til den fulde pris for den samme bog i over et år.

Pontus Göransson regner ikke med, at der er den store forskel på de tre skandinaviske markeder, hvad angår sortiment, selv om han godt ved, at de er forskellig skruet sammen.

»Norge er vel samme sted på bogområdet, som Sverige var i 1960erne, men bogmomsen er nul,« siger han. Til gengæld er den europæiske bogscene åbnet gevaldigt de seneste år.

»Vi kan handle direkte med udenlandske forlag som Könemann eller Paragon, og med hele det skandinaviske marked kommer vi op i nogle tal, som betyder noget. Så kan man jo altid se, hvem der skal bekoste oversættelsen.«

Det bliver fortsat børne-, koge- og havebøger der bliver slagnumrene, men han udelukker langtfra, at Coop også skal gå efter de internationale bestsellere. Han vil også gerne samarbejde med de danske forlag, som han finder »uhørt dygtige«.

Han kan dog ikke lade være med at undre sig over, at bøgerne her i landet ikke er fritaget for moms, når nu aviserne er det.

»Alle mennesker læser bøger. Derfor skal de være tilgængelig for flest mulige. Og det er ikke let for børnefamilierne, når de er så dyre.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen