Berlingske Business

Svensk TV4 vil købe TV 2

Svensk TV4 vil købe TV 2 - 1
Ligesom TV 2 får flere søsterkanaler, når den nye TV Charlie kommer til med Frode Munksgaard ( til højre) som chef, så har TV4 også flere søsterkanaler. TV 2-direktør Peter Parbo ( til venstre) skal ud i nogle hårde forhandlinger.<br>Foto: Jens Nørgaard Larsen

Sveriges førende kommercielle TV-station, TV4, melder sig nu som mulig køber af TV 2. I forvejen samarbejder TV 4 med danske TV 2, finske MTV3 og norske TV 2. Økonomidirektør Erik Haegerstrand lover kamp.

Et helt nyt TV-konglomerat er måske på vej i Norden. Sveriges førende kommercielle TV-station, TV4, melder sig nu som interesseret køber af TV 2/Danmark - når og hvis stationen endeligt privatiseres. Det optimale for TV4 vil være ejerskab af TV-stationer i både Sverige, Danmark, Norge og Finland, erklærer økonomidirektør i TV4, Erik Haegerstrand.

»Det ville helt klart give nogle stordriftsfordele,« siger Erik Haegerstrand til Berlingske Tidende.

I forvejen samarbejder TV4 med finske MTV3, norske TV 2 og danske TV 2 om blandt andet indkøb af programmer og sportsrettigheder. På lang sigt er det dog ikke tilstrækkeligt:

»Samarbejdet har den svaghed, at det bygger på, at alle parter vil være med. Derfor vil vi gerne købe danske TV 2, når privatiseringen bliver gennemført, og vi tror på store fordele ved at købe TV 2 sammen med andre interessenter,« siger Erik Haegerstrand.

I Norge overvejer regeringen i øvrigt for tiden at lempe reglerne, så udenlandske medievirksomheder får mulighed for at eje større andele af norske medier. Dermed får TV4 tillige mulighed for at gå ind på det norske marked.

»Men at blive ejer i hele Norden er dog ret hypotetisk, da TV 2 i Norge og MTV3 i Finland ikke umiddelbart er til salg. Men alt afhænger selvfølgelig af den pris, der bliver tilbudt,« siger Haegerstrand og understreger, at TV4 allerede har den økonomiske styrke, der skal til for at tage del i større nordiske mediehandler.

TV4 har i øvrigt - ligesom danske TV 2 - i de seneste år lanceret flere søsterkanaler. Mens TV 2 har Zulu og snart Charlie, så er TV4 på vej med en ny filmkanal - TV4 Film - udover den nuværende TV4 Plus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen