Berlingske Business

Svensk køkkengigant køber dansk nummer to

Det forhandlerejede Svane Køkkenet er solgt til den svenske køkkengigant, Ballingslöv, der med købet bliver en klar nummer to herhjemme efter HTH.

Med svanen som nordisk symbol måtte det nærmest gå den vej. En af de største danske køkkenkæder, den forhandlerejede Svane Køkkenet er netop blevet solgt til den svenske køkkengigant Ballingslöv, som med opkøbet bliver en klar nummer to på det danske marked efter giganten HTH Køkkener.

»Vores koncnernstrategi er at vokse i Norden og i Storbritannien. Danmark er et stort marked, og samtidig er I nok lidt længere fremme med design,« siger adm. direktør Nils-Erik Danielsson fra Ballingslöv International.

Den børsnoterede svenske køkkenkoncern er allerede stærkt repræsenteret i Danmark. Selskabet ejer JKE design og Multiform samt bordpladefabrikken DFI. Nils-Erik Danielsson vil dog ikke udelukke yderligere opkøb. Får Ballingslöv en dansk partner på forretningssegmentet for lavpriskøkkener, hvor kunderne køber skabe og elementer og selv samler, vil den svenske køkkengigant være bredt repræsenteret på det danske marked.

De nuværende indehavere i Svane Køkkenet fortsætter på franchisebasis efter overtagelsen. Ballingslöv International har betalt 45 mio. kr for at overtage koncept og brand. Herudover modtager indehavere af de 26 nuværende butikker i Svane-kæden en procentgodtgørelse, som er fastsat på basis af det fremtidige salg.

Som en del af aftalen etableres der en samlefabrik i Danmark. Hidtil har Svane Køkkenet ikke haft egen produktion i Danmark.

Nils-Erik Danielson ser franchisekonceptet, hvor der er mulighed for at holde en stærk fælles profil som en fordel i konkurrencen.

»Samtidig er det relativ billigt at producere i Sverige på grund af valutakursen mellem danske og svenske kurser,« siger han.

Han ser HTH og Invita som de vigtigste konkurrenter på det danske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen