Berlingske Business

Svag dollar bremser Gumlink i USA

Svag dollar bremser Gumlink i USA - 1
»For os er dollarkrisen en barriere i forhold til vores aktivitet på det amerikanske marked,« siger Lars Funder, Gumlinks administrerende direktør. <br>Foto: David Høgsholt

Den svage dollar er i vejen for dansk tyggegummi-salg i USA. Dollarkrisen sætter Gumlinks kontrakter med amerikanske kunder under pres, og gør det svært at skaffe nye kunder i USA.

Selv om en svag dollar langt fra rykker tæppet væk under det danske tyggegummi-lokomotiv, Gumlink i Vejle, så udgør dollarkrisen et stadigt større problem for virksomheden.

Den nuværende dollarkurs stiller den danske virksomhed svagt over for konkurrenter, som afholder deres udgifter i dollar, i kampen om det amerikanske marked.

»For os er dollarkrisen en barriere i forhold til vores aktivitet på det amerikanske marked. Vi er i en situation, hvor det er afgørende for os at få nye amerikanske kæder ind som aftagere af vores produkter. Men så længe at dollaren er svag, er det vanskeligt at være konkurrencedygtige,« siger Lars Funder, Gumlinks administrerende direktør.

»Igennem nogle år har vi lagt så stor en del af vores salg som muligt over i euro. I dag oprettes alle kontrakter i euro. Problemet er bare, at selv om vi er beskyttede mod dollar-udsving på den måde, så er det skidt for vores amerikanske marked. Amerikanere, som handler med os, vil ikke acceptere, at prisen for dem bliver ved med at stige. Kortsigtet rammer det os ikke så hårdt. Men efter et stykke tid, kommer der en reaktion hos kunderne. Vi kan allerede nu mærke presset. Vores amerikanske kunder har kalkuler, som de skal leve op til. En svag dollar gør det sværere for dem at realisere de mål, de har for indtjening, dækningsbidrag og andre nøgletal. Den nuværende dollarkurs har gjort det 20 procent dyrere for dem at handle med os, så det er klart, at det skaber en reaktion,« siger han.

Kontraktproducent
Efter frasalget af mærkerne Stimorol, Dandy og V6 er Gumlink blevet en rendyrket kontraktproducent, der lever af at producere for andre mærkevareproducenter eller detailkæder. Flere af Gumlinks nuværende og potentielle kunder er børsnoterede amerikanske koncerner.

»Og de vil aldrig acceptere at tage et produkt ind, hvor de kommer til at betale en overpris, fordi de skal afregne i dollar,« siger Lars Funder.

Under ti procent af koncernens salg sker til dollar-markeder.

»Men det er stadig en en udfordring for os. Vi vil meget - også i USA og over for kunder, der handler i dollar. Men den nuværende dollarkursen gør det svært for en dansk virksomhed at øge salget. Holder dollaren det nuværende niveau i 2004, bliver det en alvorlig hæmsko for vores opdyrkning af det amerikanske marked,« siger Lars Funder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen