Berlingske Business

Supermarkeder atter sat til salg

Mindre end tre måneder efter at den svenske ICA-dagligvarekoncern overtog de 13 storkøbenhavnske ISO-supermarkeder 100 pct., er supermarkederne overraskende sat på salgslisten.

ICA forklarer i en kort pressemeddelelse, at salget skal ses i forlængelse af ICAs strategi, der dels går ud på at fokusere på kernevirksomheden, dels at være markedsleder i de lande, hvor koncernen er repræsenteret.

Salget ventes at blive gennemført i løbet af foråret. Som rådgiver på salget har ICA valgt Danske Bank. Det har ikke været muligt at få yderligere oplysninger om salget fra ICAs side.

ISOs drivende kraft gennem årtier, købmand Niels Jørgen Soldbro, er ikke overrasket over salget, men har ikke kommentarer til ICAs beslutning.

»Det må man tage, som det kommer. Jeg er jo ude af det,« siger Soldbro.

Så sent som 14. november 2003 overtog ICA samtlige aktier i ISO fra den 63-årige Niels Jørgen Soldbro. Samarbejdet med ICA, der begyndte i 2000, var en form for generationsskifte, idet Soldbro ingen arvinger har.

ICA købte i 2000 50,1 pct. af aktierne i ISO for et ikke-offentliggjort beløb. Planerne i forbindelse med handelen var store. ISO skulle ekspandere og blive landsdækkende. ICA havde den fornødne kapital til ekspansionen.

Men i ICAs ejergruppe sidder den skandaleramte hollandske detailhandelskoncern Royal Ahold med en aktiepost på 50 pct. Det har betydet, at de svenske og norske aktionærer i ICA har set værdien af deres aktier i Ahold synke betydeligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen