Berlingske Business

Sultne mæglere vil tale boligsalg i gang

Der findes ikke dårlige tidspunkter for danskere, der vil have nyt hjem. I hvert fald ikke, hvis man spørger mæglerne, lyder det fra lektor.

Du må straks købe dit nye drømmehjem, for priserne er lige ved at eksplodere, og så er der snart ikke så meget at vælge imellem. Opfindsomheden er stor, når landets ejendomsmæglere skal lokke nye købere til. Sådan lyder vurderingen fra Sine Nørholm Just, lektor ved CBS - Handelshøjskolen i København.

Lige nu er små lejligheder i de større byer i fokus. Her peger mæglerne på, at der snart ikke er flere lejligheder at sælge. Salget er eksploderet, og priserne kommer nok ikke længere ned, lyder argumentet.

- Mæglerne prøver at tale gang i markedet. Det vigtigste er, at folk køber. For eksempel kan argumentet være, at priserne nu har nået bunden. Derfor skal du slå til nu. Eller også betyder studiestart om få måneder, at forældre køber små lejligheder og på den måde presser prisen op, så køberne har mindre at vælge mellem, siger Sine Nørholm Just.

Hun har forsket i, hvordan ejendomsmæglere taler om boligmarkedet. Efter boligprisernes højdepunkt i 2006 er det gået nedad med ekspresfart, men mæglerne skal holde gang i butikken. Det sker blandt andet med henvisning til, hvor mange der har set på lejlighederne, hvor mange eller hvor få boliger der er til salg eller ved at generalisere udviklingen på et område til hele markedet.

- Nu er der måske ved at ske noget i forhold til salget af de små lejligheder, og så siger de, at det nu er ved at vende for hele markedet. Igen skal mulige købere overveje at slå til nu. Da hele markedet var på vej ned, lød det, at det mest ramte villaer i København, siger Sine Nørholm Just.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen