Berlingske Business

Strid om reklamekoncept

Forbrugerombudsmanden modsætter sig, at reklamefirma kan sælge privates adresser til firmaer.

Der er lagt op til et bittert opgør, når forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen i den kommende uge mødes med Post Danmark og TDC Forlag i Sø- og Handelsretten om det succesfulde reklameselskab Interessebank Danmark.

Interessebank Danmark, der er en joint venture mellem Post Danmark og TDC Forlag, slog sig i august 2000 stort op på at tilbyde danskerne reklamer inden for bestemte kategorier, og i dag har 180.000 danskere tilmeldt sig tjenesten.

Den nye bestemmelse i markedsføringsloven har den ene undtagelse, at man kan modtage reklamer fra firmaer, som man selv har givet lov til det.

Når folk tilmelder sig og krydser for eksempel "sport" af som interesseområde hos Interessebank Danmark, giver de tilladelse til, at alle firmaer inden for den kategori kan købe ens adresse hos Interessebanken og efterfølgende fremsende reklamer til ens postkasse.

Men den går ikke, siger forbrugerombudsmanden. Han mener, reglerne skal tolkes sådan, at man som forbruger skal give sin tilladelse til hver enkelt virksomhed. Man kan altså ikke bare give en generel, om end begrænset, tilladelse til Interessebanken.

Dommen ventes først at falde i løbet af nogle uger.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen