Berlingske Business
17:42

Stort underskud i Midtbank

Minus: Midtbank er i højrødt i regnskabet for 2001. En enkelt investering har kostet banken i omegnen af 150 mio. kr., som Svenska Handelsbanken må æde som bankens nye ejer.

Det har taget Svenska Handelsbanken usædvanlig lang tid at offentliggøre regnskabet for 2001 for den nytilkøbte Midtbank.

Og da det endelig kom for få dage siden, var det også et grimt et af slagsen.

I et år, hvor stort set alle banker har tjent rigeligt med penge, må Midtbank notere et underskud på små 62 mio. kr. efter skat.

Forklaringen skal findes i et enkelt engagement, som banken har fundet det nødvendigt at hensætte op mod 150 mio. kr. på.

»Det er et enkelt stort engagement, som har udviklet sig negativt. Men jeg kan under ingen omstændigheder udtale mig mere om det,« siger direktør Mikael Sørensen fra Handelsbankens danske afdeling.

Handelsbanken købte Midtbank i april sidste år, og det er dermed Midtbanks sidste regnskab som selvstændig dansk enhed. Samlet er bankens tab og hensættelser øget fra 39,3 mio. kr. i 2000 til 184,1 mio. kr. i 2001.

Stigningen skyldes næsten udelukkende den ene kunde.

»Der er en god kreditværdighed i både Handelsbankens og Midtbanks kundeportefølje, så vi har ikke fundet nogen anledning til at ændre hensættelserne generelt,« siger Mikael Sørensen.

Han er heller ikke utilfreds med den øvrige udvikling i bankdriften i Herning.

Den har kastet et lidt større overskud af sig, og resultatet af bankforretningen er alene faldet på grund af udgifter forbundet med fusionen - og hensættelserne.

Dyr bonus

Blandt andet har medarbejderne fået en bonus på i alt 38 mio. kr. som belønning for deres indsats med at gøre Midtbank attraktiv nok til at blive overtaget af Handelsbanken.

Banken måtte betale en kurs pr. aktie, som var dobbelt så høj som det daværende kursniveau.

Det er dog stadig Handelsbankens hensigt at gøre Midtbank endnu mere effektiv og dermed få den danske afdeling op på det niveau, som resten af Handelsbanken befinder sig på.

Det er nemlig Handelsbankens varemærke:

At være den suverænt mest effektive bank i Norden, målt på omkostninger i forhold til indtægterne.

»Men det vil ikke ske ved fyringer, den fremgangsmåde har vi aldrig brugt i Handelsbanken.

Og vi har givet en garanti til medarbejderne i Midtbank om, at der ikke bliver nogen fyringer på grund af manglende arbejde,« siger Mikael Sørensen.

I stedet sætter Handelsbanken sin lid til, at man skal gøre kunderne endnu mere tilfredse og dermed øge indtjeningen og holde omkostningerne i ro.

Vejen dertil er blandt andet at indføre Handelsbankens decentrale struktur, hvor hver filial suverænt bestemmer, hvordan tingene skal køres lokalt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen