Berlingske Business

Storebælt-priser er gift for Femern-bro

En professor mener, at trafikministeren med sine kommende prisnedsættelser på Storebælt udhuler økonomien i en fast forbindelse over Femern. Trafikministeren har lovet tyskerne, at der ikke sker væsentlige takstnedsættelser på Storebælt.

Politikernes julegavehumør og pludselige lyst til at sænke prisen på at køre over Storebælt kan være gift for en kommende forbindelse over Femer Bælt.

I juni fremsatte trafikminister Flemming Hansen (K) en erklæring sammen med sin tyske kollega Dr. Manfred Stolpe om forbindelsen og i den står, at en »væsentlig« takstnedsættelse på Storebælt kan få alvorlige konsekvenser for, om en kommende fast forbindelse til Tyskland kan drives lønsomt.

Professor i planlægning ved Aalborg Universitet, Bent Flyvbjerg, er ikke i tvivl om, at nedsættelser på mellem 20 og 25 procent, som politisk er meldt ud, er at betragte som væsentlige.

»Det har undret mig, at der ikke er nogle politikere, der har talt om sammenhængen mellem Storebælt og Femern efter de udmeldinger, som har været om Storebælt. I den hensigtserklæring, der blev indgået mellem Tyskland og Danmark i juni, erkender politikerne sammenhængen og kalder det et problem for Femern, hvis taksten på Storebælt sænkes væsentligt. En reduktion af prisen på 20 til 25 procent må vel siges at være væsentlig,« siger han.

Minister vil gribe ind
Af erklæringen fremgår også, at den danske trafikminister vil gribe ind med de nødvendige midler, så en væsentlig nedsættelse ikke finder sted.

»Den danske side anerkender, at det vil være dens ansvar at tage de nødvendige skridt, således at dette problem undgås,« hedder det i erklæringen.

Regeringens støtteparti Dansk Folkeparti er villig til at sænke taksten for at køre over Storebælt med op til 50 procent, og har opfordret trafikministeren til at bryde det nuværende Storebæltsforlig.

I Socialdemokratiet gør man det klart, at tyskerne ikke skal have indflydelse på, hvad det koster at passere Danmarks mest succesrige broprojekt.

»Vi mener, at der er tale om to adskilte projekter, der hver for sig skal hvile i sig selv. Prisen på at køre over Storebælt skal suverænt afgøres i Danmark. Det skal tyskerne ikke blande sig i,« siger trafikordfører Poul Andersen.

Den radikale trafikordfører er ikke den store tilhænger af en bro mellem Danmark og Tyskland.

»Jeg vil gerne vide, hvordan trafikministeren vil forklare sin tyske kollega, at man vil sænke priserne med 20 procent. Onsdag i sidste uge forklarede han i et åbent samråd, at priserne ikke skulle sænkes. To dage senere var der så udsalg på alle hylder. Det hænger overhovedet ikke sammen og bliver naturligvis et problem for Femern,« siger Martin Lidegaard.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Flemming Hansen om, hvorvidt han betragter en prisnedsættelse på 20 pct. som væsentlig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen