Berlingske Business

Storaktionærer tøver med at vælge side i Junckers

En løsning for træfabrikken Junckers kan trække ud. De største aktionærer har endnu ikke afgjort, hvilken redningsplan de støtter.

Storaktionærerne i gulvvarefabrikken Junckers åbner nu for alvor døren på klem for medarbejdernes og småaktionærer-nes alternative redningsforsøg af den konkurstruede Køge-virksomhed.

Investorerne bag den oprindelige redningsplan, Lorentz Jørgensen og Mogens de Linde, har endnu ikke fået den nødvendige opbakning til deres plan fra alle storaktionærerne ATP, LD og Bankinvest.

»Vi har ikke taget stilling endnu. Der er flere muligheder, og vi vil gerne holde banen åben så længe som muligt, så der udkrystalliserer sig nogle valgmuligheder,« siger underdirektør i LD Dorrit Vanglo.

Den tilsynsførende advokat, Oluf Engell, ønsker ikke at byde på, hvornår en endelig løsning ligger klar, men medarbejdernes mening spiller en stor rolle for, hvilken løsning det ender med, påpeger han.

Udmeldingen tænder et uventet håb om en alternativ redningsplan hos fællestillidsmand Finn Gravenhorst.

»Vi er blevet betegnet som meget loyale over for virksomheden, og udmeldingen om, at medarbejdernes mening spiller en stor rolle, må tolkes som om, der alligevel er blevet hørt på os,« siger han.

På et møde tirsdag aften blev der givet grønt lys til at gå videre med de alternative redningsplaner fra småaktionærerne, der indstiller sig på at rejse de nødvendige 75 mio. kroner, oplyser Finn Gravenhorst.

Udover medarbejderne anføres de mindre aktionærer af Eivind Dam Jensen fra Esbjerg.

De to redningsmænd bag den oprindeligt fremlagte plan, der vil føre Junckers videre uden aktionærerne, agter at arbejde videre med deres planer, oplyser Lorentz Jørgensen.

»Men der skal komme et OK fra bestyrelsen, de store aktionærer, bankerne og den tilsynsførende advokat, før vi kører videre,« siger han.

Junckers gik i betalingsstandsning den 12. november sidste år med en gæld på 800 millioner kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen