Berlingske Business

Stor succes for amerikansk elektronikmesse

Årets messe for forbrugerelektronik er som en af de få teknikmesser i fremgang. Baggrunden kan være, at messen viser alle de oplagte sammenhænge, der er mellem elektronikbranchen, film og musikindustrien og IT-branchen.

LAS VEGAS

Årets messe for forbrugerelektronik, CES, i den amerikanske spilleby Las Vegas blev stor.

Større end nogensinde og det er i sig selv lidt af en historie i en tid, hvor IT-messer ellers lider hårdt. Kæmpemesser som Comdex og Cebit har de sidste år meldt om faldende besøgende, færre udstillere og anden jammer. Men hele 2.000 IT-, elektronik- og softwarefirmaer var med på den amerikanske CES-messe, mens mere end 120.000 branchefolk og journalister så hvad udstillerne viste, hvad de kunne og hvad vi vil se og lege med i fremtiden.

Arealmæssigt var CES større end nogensinde før i sin 35-årige levetid. 116.000 kvadratmeter fylder IT- og elektronikfirmaernes stande tilsammen. Det gennemgående tema blev, hvordan alle de apparater vi i dag kender så godt, om kort tid vil flyde sammen i multiprodukter eller kunne fungere sammen gennem trådløse netværk i vores hjem.

Og det er formentlig det, der gør, at CES-messen, der står for Consumer Electronics Show, klarer sig så godt. For ved at lade alle dele af elektronikbranchen - fra IT-fabrikanter som HP og Dell, over de traditionelle elektronikgiganter som Sony og Philips, samt de såkaldte indholdsleverandører som film, musik og spilindustrien, så får vi de spændvidder og visioner, som der er brug for nu. For ingen kan få succes uden de andre i den fremtidsvision, som messen blotlagde.

Hvad skal man med et 32 tommer bredformat-TV uden TV-indhold eller en DVD-afspiller i lommeformat uden fede film. Alle dele af branchen er mere afhængige af hinanden end nogensinde. For skal hjemmenetværk, som det ser ud til, danne omdrejningspunktet i vores brug af elektronik i fremtiden, nytter det ikke, at det sker på bekostning af film, musik og spilindustrien, hvis produkter vi skal kunne se, høre og bruge på bærbare apparater og kunne flytte frit over netværket fra stuen til mobiltelefonen, til soveværelset og over internettet til venner og familie.

Men samtidig skal det sikres, at indholdsleverandørerne sikres deres del af kagen, modsat de lovløse tilstande der råder på nettet nu, hvor Hollywood film nærmest kan downloades frit før de opføres i biografen.

Der mangler en slagkraftig forretningsplan, som alle kan bakke op om og det var med den konklusion, at CES-messen lukkede ned for i år.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen