Berlingske Business

Stor-krig mod spam

Stor-krig mod spam - 1
En stærk alliance mod spammerne. Fv. er det højtstående repræsentanter fra AOL, Randy Boe, fra Earthlink, Less Seagraves, fra Microsoft, Nancy Anderson, og fra Yahoo!, Mike Callahan. De forsøger at sætte den uønskede massepost skakmat, men de får kamp til stregen. Foto: Reuters

USAs fire største internet-udbydere slæber nu hundreder i retten for at have sendt millioner af reklamebeskeder ulovligt afsted. De kræver erstatning og mulighed for effektivt at standse dem.

Fire af de helt store sværvægtere på internet har fået nok og trækker nu hundreder i retten for ulovligt at udsende store mængder af reklamer og svindeltilbud som e-post.

Det er første gang, at de nye, skrappe regler mod uønsket, elektronisk massepost tages i brug. America Online, Microsoft, Yahoo og Earthlink har i deres hjemstater i USA anlagt sag mod formodede »spammere« med krav om erstatning og indgriben mod fortsat masseudsendelse. Hidtil har juraen ikke hjulpet på virkeligheden, hvor 62 procent af alle sendte beskeder i februar ifølge antispam-firmaet Brightmail var spam - oftest millioner af bliv-hurtigt-rig-tilbud, pornografi og slagtilbud på Viagra-piller.

En af de sagsøgte er en tidligere leder af en nynazistisk organisation; han sælger nu piller, der forstørrer de mandlige kønsorganer. En anden sagsøgt er firmaet Golddisk.net, som i januar sendte næsten 94 millioner beskeder til Yahoo-brugere med forsikrings- og rejsetilbud. Desuden er 220 endnu uidentificerede spammere sagsøgt. Internet-udbyderne har ikke kunnet klarlægge deres identitet, fordi meget af uvæsenet sendes fra falske adresser, gennem andre computere eller fra computere, som er blevet hjælpeløse ofre efter computervirusangreb. Når først domstolene har taget sagen, kan internet-udbyderne bede om indsigt i bankkonti, telefonselskabernes lister og andre spor, som kan lede til bagmændene.

David Kramer, som er ekspert i antispam-loven, tror ifølge New York Times ikke på effekten af retssagerne. Microsoft anlagde sidste år 60 sager, men internet-udbyderne kan sagsøge og sagsøge, og imens finder afsenderne blot to nye veje for hver enkelt, der bliver lukket.

EU er også gået i krig mod den uønskede massepost, som beslaglægger stor kapacitet på netværket bag internet, og som koster dyrt i spildt arbejdstid - foruden problemerne med computervira. Også den amerikanske handelskommission, FTC, har en række sager under forberedelse.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen