Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Stor dansk økologisatsning i Tyskland

Det danske økologimærke, det røde Ø, får en fremtrædende placering ved siden af det nye tyske garantimærke for økologiske produkter på den traditionsbundne forbrugerudstilling for fødevarer Grüne Woche, der åbner torsdag i den tyske hovedstad Berlin.

Messen har dansk deltagelse for første gang i 10 år, og arrangørerne - Fødevareministeriet og landbruget - har valgt udelukkende at præsentere danske økologiske fødevarer for de tyske forbrugere.

»Vi når hurtigt et mætningspunkt for økologiske varer derhjemme, derfor er det naturligt, at vi også udnytter mulighederne på det tyske marked, der er vores største eksportmarked,« siger statskonsulent Carsten Philipsen, den danske ambassade i Berlin.

Danmarks eksport af fødevarer til Tyskland steg i de første 10 måneder af 2001 med 17 procent i forhold til året før. Den havde en værdi af godt 16 milliarder kroner. Eksporten af konventionelt svinekød voksede med 44 procent blandt andet på grund af mund- og klovsyge på nogle af de traditionelle markeder.

Tyskerne har netop for første gang fået et fælles økologimærke, det såkaldte bio-mærke, som kæmper med 122 lokale og endnu skrappere mærkningsordninger om forbrugernes tillid.

Bio-mærket lever op til EUs økologikrav og svarer stort set til det røde Ø. Dermed får danske økologiske producenter nemt ved at leve op til kravene, og mærket kan således bane vejen for danske økovarer på det tyske marked.

Den grønne tyske fødevareminister Renate Künast har brugt efteråret på at overbevise de tyske forbrugere og detailhandlen om, at de skal tage mærket til sig. Og om kort tid begynder en ny kampagne i størrelsesordenen 60 millioner kroner for at få bio-mærket til at slå igennem.

- Mærket betyder en åbning af det tyske marked for økologiske producenter. Nu har vi et holdepunkt. Nu er der et fælles regelsæt, og de danske varer opfylder de tyske krav, siger Carsten Philipsen. Vejen ind på det tyske marked er dog ikke uden forhindringer, især fordi det tyske indkøbsmønster er anderledes end det danske. Tyskerne køber fortrinsvis økologiske varer i helsekostforretninger og specialbutikker eller direkte hos producenten, mens detailhandlen og de store supermarkedskæder er tilbageholdende med at tage økovarerne ind på hylderne.

Et »gennembrud« for de danske økovarer kommer først for alvor, når en eller flere af de store kæder - Edeka, Rewe-gruppen, Aldi eller Metro-gruppen - begynder at handle med økologiske varer.

De har i dag under en procent økologiske varer på hylderne, men den dag de lukker op, vil de danske producenter være godt rustet, fordi en del af dem i forvejen er vant til at levere i store mængder. Indtil da kan det måske lykkes at få en fod indenfor hos nogle af de mindre kæder i Nordtyskland, hvor økologien står stærkere end i resten af Tyskland. Her er der eksempler på små lokale kæder med op til 15 procent økologiske varer i sortimentet.

Under alle omstændigheder vil det koste både tid og penge for producenterne at få fodfæste på det tyske marked. Trods Grüne Woche og det nye økologimærke kommer gennembruddet næppe i 2002, vurderer Carsten Philipsen.

- Der bliver nok ikke tage om et egentligt gennembrud, men vi får nok taget et første skridt ind på det tyske marked. Salget af økoprodukter er nede på 1,6 procent, men der er 80 millioner tyskere, så det er alligevel et stort marked, siger han og peger på produkter som økologisk svinekød og forarbejdede mælkeprodukter, for eksempel ost, men også nicheprodukter som chokolade og saft kan interessere de tyske forbrugere. Og den tyske forbruger lægger ikke kun vægt på, at varen er økologisk, understreger han. Hun vælger også efter smag, og hun lægger vægt på kvalitet og på, at varen ser indbydende ud. Efter kogalskabskrisen lægger hun også stor vægt på fødevaresikkerhed.

Den danske stand på Grüne Woche åbnes officielt fredag af fødevareminister Mariann Fischer Boel (V), der benytter sit besøg på udstillingen til at hilse på en række af sine europæiske kolleger, deriblandt Renate Künast.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen