Berlingske Business
17:42

Stor chefbonus trods underskud i SAS

De 250 øverste chefer i SAS får udbetalt en bonus på cirka 16 millioner kroner, selv om flykoncernen forventes af komme ud af 2001 med et underskud på cirka 1,8 milliarder kroner.

Bonusbeløbet udbetales for veludført gerning, selv om regnskabet for i fjor er et af de dårligste i selskabets historie. Det skriver det svenske dagblad Dagens Industri fredag.

De fleste penge går til koncernchef Jørgen Lindegaard, vicedirektør Marie Ehrling og finansdirektør Gunnar Reitan.

Deres mest omtalte meritter i fjor er en spareplan på cirka tre milliarder kroner, der blandt andet indebærer 3500 færre ansatte. Samtidig har en række personalegrupper fået deres løn reduceret eller fastfrosset.

- Vi kan ikke lade nogen ting uberørt i den nuværende situation, som flybranchen befinder sig i nu. Men vi vil i stor udstrækning finde langsigtede løsninger. Over tid må SAS forståeligt nok have markedstilpassede lønninger, sagde vicedirektør Marie Ehrling så sendt som i begyndelsen af februar.

Siden krisen i flybranchen tog til i september i fjor, har 1000 ansatte forladt SAS. I år skal yderligere 2500 stillinger skæres bort.

Bonusudbetalingen har skabt utilfredshed blandt mange ansatte. Leder for SAS' personaleklub Asbjørn Wikestad mener, at bonusordningen er skandaløs.

- De samme personer, som skærer i udgifterne og tager levebrødet fra folk, laver egne regler for sig selv, siger Asbjørn Wikestad.

Halvor Kringhaug, der er viceleder i den norske værkstedklub, siger, at det er usmageligt, at cheferne skal have en bonus samtidig med, at de ansatte diskuterer småbeløb som skifteholdstillæg, betalte og ubetalte pauser og genetillæg.

Årsagen til krisen i SAS og andre flyselskaber er, at mange erhvervsfolk har begrænset deres flyrejser.

SAS har i mange år haft et bonussystem for topcheferne, der ikke kun bygger på selskabets samlede resultat. Bonusordningen går til chefer, som har opfyldt deres egne eller deres afdelings mål.

Tirsdag i næste uge fremlægger ledelsen årsresultatet for 2001. Fredag kom det frem, at januar måned var præget af tilbagegang. Antallet af passagerer gik ned med 7,8 procentpoint sammenlignet med januar i fjor.

Ritzau/TT

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen