Berlingske Business

Stelton satsning på medico-produkt

Stelton satsning på medico-produkt - 1
På verdensplan sælger medicinalgiganten AstraZeneca årligt over 100.000 såkaldte »spacere«, indåndingsbeholdere, som gør det lettere for astma-børn at få medicin. »Spacere« har i de seneste år tegnet sig for en stigende del af Stelton-koncernens omsætning, nemlig otte millioner kr., hvilket er godt ti procent af omsætningen i den forholdsvis lille Stelton gruppe. Foto: Scanpix

Stelton er kendt for design til køkken og hjem, men den lille danske designkoncerns største enkeltprodukt er en astma-inhalator til børn. Medico-produkter er en strategisk satsning for Stelton. Om det fortsat skal være det, må en ny ejer afgøre.

Når astma-børn verden over inhalerer astma-medicin, er der en overordentlig stor sandsynlighed for, at det er dansk design, der hjælper medicinen ud i lungerne.

Den karakteristiske stål-inhalator, som børnene bruger, er nemlig lavet af Stelton Industries, et selskab i danske A/S Stelton, som netop nu er på vej over på nye hænder.

Stelton forbindes af de fleste danskere med designede thermokander, askebægre og andre former for brugskunst til køkken og hjem. Men faktisk er koncernens største enkelt-produkt en astma-inhalator til børn.

Fabriksdirektør Ib Pedersen oplyser, at Stelton Industries siden sidste halvdel af 1990erne har produceret mange hundrede tusinde stålbeholdere, som indgår i den svensk-britiske medicinal-gigant AstraZenecas astma-sortiment til mindreårige.

Alene i 2003 nåede produktionen op på over 160.000 af de stålbeholdere, som giver inhalatoren en karakteristisk form som en cocktail-shaker.

Stelton er sat til salg af eneejeren Peter Holmblad. Om den kommende ejer vil fortsætte satsningen på medicoteknik, eller om produktionen af inhalatoren skal frasælges, ønsker Holmblad ikke at kommentere.

»Der har været snak frem og tilbage om, hvorvidt forskellige aktiviteter skulle skilles fra eller ej. Men jeg vil slet ikke gå så vidt som til at sige, at der er planer for det. Hvis handlen falder på plads, så trækker jeg mig tilbage, og så må køber afgøre, hvordan strategierne skal lægges«.

Dansk design
Inhalatoren bidrager med otte mio. kr. - godt ti procent - af omsætningen i den forholdsvis lille Stelton gruppe.

Stelton er kontraktproducent for AstraZeneca og er så godt som alene i verden om at kunne producere den såkaldte »spacer« i rustfrit stål.

Salget af »spaceren« stiger i takt med, at stadig flere børn får konstateret astma. Samtidig er salget blevet hjulpet godt på vej af, at det lægefaglige tidsskrift The Lancet på lederplads har betegnet produktet som »state of the art«.

Steltons »medico-trumf« hviler på en dansk opfindelse. Den er udviklet af danskerne Stig Waldorff, som i dag er direktør i Astra Zeneca Danmark, og af Preben Mortensen, produktionschef i AstraZeneca-datterselskabet Carl Schneider ApS.

Stålbeholderen er ikke patentbeskyttet, men de to danskere har patent på den ventil, som får indåndings-aggregatet til at virke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen