Berlingske Business

Stagecoach - en skotsk verdenssucces

LONDON:

DSB har indledt et bekendtskab med en mand, der ikke er vant til at give ved dørene. Den dybt religiøse skotte Brian Souter startede Stagecoach sammen med sin søster Anne Gloag med to udtjente busser og har på lidt over to årtier opbygget virksomheden til en verdensomspændende transportkoncern, der strækker sig fra Malawi til Sverige, New Zealand og USA.

Stagecoach fik for alvor fodfæste i Storbritannien under 1980ernes privatiseringsbølge i Storbritannien og er i dag vokset til at have 30.000 ansatte, 16.000 køretøjer og en årlig omsætning på 1,3 mia. pund. Men Brian Souter er flere gange blevet kritiseret af de britiske monopolmyndigheder for sine forretningsmetoder, der er blevet beskrevet som »aggressive«, fordi han bl.a. underbød rivaliserende selskaber i voldsom grad. Selskabets seneste tiltag Megabus, der tilbyder busbilletter helt ned til et pund for kunder, der bestiller over nettet og er indstillet på skrabet service, tegner til at blive en ny økonomisk succes.

Stagecoach fik sin første jernbanefranchise i 1996 og blev i starten voldsomt upopulær. Men i dag er det et af Storbritanniens største togselskaber med 1.690 daglige tog til 217 stationer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen