Berlingske Business
09:49Analytikere: Verdens vigtigste rente fortsætter op

Stål bliver ædelt metal

Priserne på stål burde falde nu efter indgreb fra USAs præsident, men i stedet stiger de til almindelig forskrækkelse.

Baggrund

Det er en større nyhed, end det umiddelbart ser ud til, at stålpriserne de sidste to måneder er steget voldsomt.

Råvareprisen er faktisk tredoblet over tre år fra et dengang historisk lavt niveau, som på daværende tidspunkt tvang selv nogle af verdens ældste og største stålproducenter helt i knæ.

Europa og USA har i perioden haft et nogenlunde konstant forbrug af stål, men siden er billedet vendt totalt.

Som bekendt outsources alverdens produktion lige nu til Kina, der også har et boom i sit eget brug af stål til bolig-, vej- og brobyggeri. En vækstrate på 20 pct. kan mærkes over hele verden, når den sker i et land, der nu bruger 30 pct. af alt stål.

Situationen burde efter alle lærebøger være lettet voldsomt, da USAs præsident George W. Bush i december valgte at opgive en halvandet år gammel ekstratold på 40 pct. på importeret stål, men i stedet er verdenspriserne steget voldsomt, og i disse dage skriver amerikanske aviser spalte op og spalte ned om, at den bare to måneder gamle trend ser ud til at bide sig fast - og vil gøre stål til et »ædelt metal«.

Den amerikanske forklaring er, at væksten i Kinas stålforbrug næppe har toppet, at de amerikanske hjul er begyndt at rulle igen, at dollaren er svag og forsyningskædene så pressede, at det vil påvirke hele økonomien, og bl.a. kan medføre inflation.

Amerikanske eksperter siger, at de stigende stålpriser vil føre til dyrere byggeri af huse (der i USA har stort stålindhold) og broer - og at ikke mindst den amerikanske bilindustri vil blive hårdt ramt.

20 pct. af den amerikanske stålproduktion går til bilindustrien, og regnestykket for forbrugerne er således ret let at stille op: En amerikansk bil til 25.000 dollar havde sidste år typisk stål for 675 dollar.

De seneste seks måneder er prisen for stål til biler allerede steget 66 pct., og bilindustrien forbereder sig nu på at skulle bruge for 1.350 dollar stål i hver bil. Derfor frygter f.eks. mange underleverandører til bilindustrien, at prisen bliver for høj til at de kan overleve - og det øger presset på amerikanske politikere for at finde ideer, der fremmer amerikansk beskæftigelse.

Forsyningsproblemer
Debatten om stålpriserne er endnu ikke rigtigt kommet i gang i Europa, men så sent som i går så vi herhjemme repræsentanter for virksomheder, der arbejder med stål, tale om, at de må skrue ned for beskæftigelsen alene af den grund, at det er blevet svært at skaffe forsyninger nok af det nye ædelmetal.

Det er i hvert fald et sikkert tip, at vi kommer til at høre meget mere om stål i resten af 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen