Berlingske Business

Spillet om reklame-TV i Norden

Kilder i mediebranchen siger uofficielt - men temmelig enstemmigt - at bolden efter Schibsteds bud på finske Alma Media og MTV3 nu ligger hos svenske Bonniers: Vil de tillade, at Schibsted rykker frem i det nordiske mediehierarki, eller vil de selv byde over - for at bringe sig i en bedre position til kampen om Nordens reklamefinansierede TV-stationer.

I Norge ejer Schibsted i dag kun en tredjedel af det norske TV2 (med Apressen og danske Egmont som de andre aktionærer).

I Finland handler kampen om MTV3 - og Bonniers har haft førertrøjen, fordi der ikke er andre store ejere fra mediebranchen.

I Sverige har Bonniers og Schibsted hidtil kontrolleret TV4 og holdt 15 pct. ejeren MTG ude af indflydelse, men holder den pagt, eller tager en af dem teten. MTG står til at kunne score en god gevinst ved at sælge ud i aktien, der i går steg næsten 10 pct.

Men er det nok til at holde Viasat og TV3 kørende - eller skal de komme med deres bud på Alma Media og efterfølgende måske blive tvunget af monopolmyndigheder til at lukke stationer?

En vanskelighed ved at overtage kontrol med TV4 er en stemmeretsbegrænsning på højest 20 pct. af stemmerne pr. aktionær.

Kampen om Alma Media og TV4 er vigtig i Danmark, fordi et bud fra TV4 sammen med Det Berlingske Officin vil kunne præsenteres som en »nordisk løsning«, når der er ejer- og ledelsesfællesskab med de største reklamefinansierede TV-stationer.

Krigen om Alma Media kan derfor blive optakten til en langvarig føljeton, der kan blive lige så spændende som mange TV-serier.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen