Berlingske Business

Specialbank med vokseværk

Saxo Bank, der har specialiseret sig i at tilbyde spekulativ valutahandel og avancerede investeringsprodukter, stormer fortsat frem med stigende aktivitet og overskud.

Saxo Bank er fortsat Danmarks hurtigst voksende bank. I 2003 blev overskuddet før skat næsten tredoblet til 66 mio. kr., og egenkapitalen blev forrentet med 76 procent før skat.

Resultatet er skabt uden at tage imod indskud med henblik på at låne penge ud, som ellers er det vigtigste forretningsområde for næsten alle andre banker.

Saxo Bank har i stedet i løbet af ti år opbygget en bank, der tjener stort på at stille handelsplatforme og handelsfaciliteter til rådighed via internettet til spekulative investorer i hele verden. Det er valutahandel, der er den store indtjeningsmaskine for Saxo Bank. Hver dag bliver der handlet for mellem fire og fem mia. euro.

Det seneste års vækst kan i høj grad tilskrives bankens strategiskifte for et par år siden, hvor det blev besluttet at indgå partnerskaber med andre banker og børsmæglere.

Vækst via partnere
»Vi bygger et distributionsnet op via partnere. Det er en billigere måde at gøre det på end ved selv at etablere lokale kontorer rundt om i verden,« siger direktør Kim Fournais fra Saxo Bank.

Via det ukendte Internet Invest Holding-selskab ejer han 85 pct. af banken sammen med Lars Seier Christensen. Dertil kommer finansdirektøren S. Robin Patel og nogle få andre, som ejer resten af banken.

Saxo Bank har nu indgået aftale med 36 såkaldte white label-partnere, som fungerer som forlængede salgsenheder. Saxo Bank stiller sin handelsplatformen til rådighed for partnerne kvit og frit. Til gengæld leverer partnerne kunder til systemet, og indtjeningen for Saxo Bank er alene forskellen på valutakurserne.

Ifølge Kim Fournais er en af forklaringerne på fremgangen, at Saxo Bank er i stand til at stille konkurrencedygtige priser på valuta, som mange traditionelle banker ikke er i stand til.

Op mod en tredjedel af de over 200 ansatte i Saxo Bank arbejder med IT, og det har da også kostet blod sved og tårer at få udviklet den platform, som nu er velkørende og prisbelønnet.

Mens satsningen på IT således er en succes, har det også vist sig at være en begrænsning for banken.

Mens den seneste tid har budt på mange nyheder om virksomheder, der har flyttet et stort antal IT-opgaver til Indien, har danske Saxo Bank i stedet vendt blikket mod Skt. Petersborg.

Udvikling i Skt. Petersborg
Banken er godt på vej til at flytte en del af sine udviklingsopgaver til Skt. Petersborg, der både kan tilbyde billig og velkvalificeret arbejdskraft - to ting Saxo Bank oplever som mangelvare i Danmark.

»Vi ansætter alle de IT-folk i Danmark, vi overhovedet kan komme til, der har en høj kvalitet. På trods af det har vi valgt at starte et IT-udviklingsselskab i Skt. Petersborg for at kunne udvide vores produktion yderligere,« siger direktør Kim Fournais.

I Skt. Petersborg har banken således mulighed for at ansætte en særdeles kompetent programudvikler til 2.000 dollar om måneden - svarende til 12.000 kr., mens en person med tilsvarende kvalifikationer i Danmark typisk vil kræve fire-fem gange så meget i løn.

For Saxo Bank er det velovervejet, at udviklingsselskabet ikke etableres i Indien, som mange andre ellers har gjort. »Indien er en mulighed, men det er herrelangt væk. Man tager ikke bare lige til Indien for at se, hvordan det går med tingene. Skt. Petersborg er to timer i fly fra København, og de arbejder i samme tidszone,« siger Kim Fournais.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen