Berlingske Business

SPD overtager tysk avis

Et af Tysklands markante dagblade får et socialdemokratisk selskab som hovedejer. Overtagelsen redder avisen fra konkurs, men fremkalder også løftede øjenbryn.

BERLIN

Tysklands socialdemokrater er i færd med at overtage et af landets markante dagblade og dermed, i hvert fald i teorien, øge deres indflydelse i medieverdenen.

Frankfurter Rundschau, en tysk blanding af Politiken og Information, skal ifølge en hensigtserklæring underskrevet i denne uge have det SPD-ejede medieselskab DDVG som hovedejer. DDVG har i forvejen interesser i 14 provinsaviser og 26 private radiostationer. Selskabet er en vigtig pengemaskine for SPD - sidste år kunne det overføre 9,2 millioner euro (69 mio. kr.) i overskud direkte til partikassen.

Det socialdemokratiske selskabs planlagte overtagelse af Frankfurter Rundschau har fremkaldt hævede øjenbryn ikke mindst på avisen selv, hvor adskillige frygter, at bladet mister sin uafhængighed. Den mest udtalte reaktion er dog lettelse, fordi Frankfurter Rundschau var i overhængende fare for at gå konkurs, og DDVGs engagement er »det mindste af to onder«, som det udtrykkes.

Frankfurter Rundschau med et oplag på 180.000 har været særligt hårdt ramt af de seneste års verdensomspændende aviskrise. Man begyndte senere end de fleste andre at spare og omlægge virksomheden, som var præget af en ledelse i pensionistalderen, et layout, der ikke havde undergået større forandringer siden 1950erne og en uddøende læserskare. Dertil kom et dramatisk fald i rubrikannoncer og trykopgaver.

Avisen skønnes at have behov for en infusion på op mod 70 millioner euro (525 mio. kr.). Det meste kan skaffes ved at sælge avishuset i hjertet af Frankfurt og flytte til et industrikvarter. Af de oprindelige 1.650 medarbejdere er der godt 1.000 tilbage, og der skal skæres yderligere. For nylig måtte den venstredrejede avis gå en ydmygende tiggergang til den konservative delstatsregering for at få en statsgaranti, der i sidste øjeblik afværgede en bankerot.

Frankfurter Allgemeines chefredaktion har i et brev til læserne udtrykt forståelse for, at man kan mistænke avisen for i fremtiden at være i lommen på SPD. Det forsikres imidlertid, at bekymringen er ubegrundet. Dels, hedder det, har DDVG heller ikke tidligere blandet sig i redaktionelle anliggender, dels ville en partiavis »på det nuværende mediemarked være dømt til undergang«. Også SPD afviser, at man har usle hensigter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen