Berlingske Business

Sparemål nået i SAS

Sparemål nået i SAS - 1
Fire nye SAS-selskaber, symboliseret ved fire haleror i Stockholms Arlanda-lufthavn en snefyldt morgen. Foto: Scanpix

De nye overenskomstaftaler mellem SAS-koncernen og de forskellige personalegrupper betyder, at det økonomisk trængte luftfartsselskab når sit sparemål på 14 milliarder svenske kroner i 2005.

- Det er lykkedes os at nå de påkrævede besparelser, og takket være ansvarlige fagforeninger har vi nu forudsætningerne for at blive Europas mest konkurrencedygtige koncern, siger SAS' koncernchef Jørgen Lindegaard.

SAS orienterede onsdag morgen Fondsbørsen om overenskomstresultaterne og deres betydning for SAS' sparemål. Og det er tilsyneladende lykkedes at finde de to milliarder svenske kroner, som ledelsen ville have de 33.000 ansatte til at bidrage med i form af barberede overenskomster.

Læs SAS pressemeddelelse

SAS' ledelse behandlede resultaterne på et ekstraordinært bestyrelsesmøde tirsdag aften, mens flere faggrupper endnu forhandlede på højtryk om nye overenskomster med krav fra ledelsen om lavere løn og længere arbejdstid. Først onsdag morgen lykkedes det at nå til enighed med piloterne.

Bestyrelsen har besluttet at dele SAS op i selvstændige nationale selskaber under SAS-koncernen og at udskille de interkontinentale ruter som et selvstændigt forretningsområde.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen