Berlingske Business

Spansk guldæg kan give SAS milliarder

For første gang fortæller SAS-koncernchef Jørgen Lindegaard, at koncernens spanske flyselskab Spanair ikke er en del af kerneforretningen. Dermed kan et salg være rykket tættere på, forudser analytikere.

Trods SAS-ledelsens fremhævelse af Spanairs forbedrede resultater gennem de seneste par år bliver der nu skabt usikkerhed om fremtiden for det spanske datterselskab.

SAS-chef Jørgen Lindegaard slår nemlig fast, at det spanske flyselskab ikke er en del af SAS-koncernens kerneforretning.

»Selskabet går rigtig godt nu. Det har lavet en kraftig turnaround, har lukket ulønsomme ruter og ekspanderer på det spanske indenrigsmarked, der er karakteriseret ved at være fire gange så stort som Skandinavien. Det giver nogle muligheder, vi slet ikke har her, men det er ligeså klart, at selskabet ikke ligger inden for det naturlige forretningsområde, som SAS har defineret som sit hjemmemarked,« siger Jørgen Lindegaard til Berlingske Tidende.

Efter en kraftig turnaround har Jørgen Lindegaard ved flere lejligheder fremhævet fremgangen hos det spanske datterselskab, der i årets første ni måneder leverede et overskud på 59 mio. kr., men nu oplyser koncernchefen, at selskabet er »et kort, man kan spille« i forbindelse med fremtidens forventede fusioner og overtagelser.

»Vi sætter ikke et salgsskilt på noget som helst. Men det er klart, at man som koncern har nogle kernevirksomheder, og det er oplagt, at Scandinavian Airlines' interkontinentale del ikke kommer på salgslisten som det første, men vi har mange andre virksomheder i gruppen, og vi vurderer løbende, om vi er den rette ejer for de omkringliggende virksomheder. Spanair er helt klart et kort, man kan spille, når Europas flymarked skal gøres op. Spørgsmålet er, om vi vil se flere store fusioner som med KLM og Air France, eller vi vil se uafhængige selskaber indgå i alliancer. Indtil vi ved, hvilken vej udviklingen går, så handler det om at maksimere værdien, og det er dét, vi gør med blandt andet Spanair,« siger Jørgen Lindegaard.

Et rent salg af Spanair anslås at kunne indbringe SAS-koncernen op mod syv-otte mia. kr. I slutningen af 2001 overtog SAS majoriteten i Spanair for at sikre en allerede foretaget investering i det spanske luftfartsselskab. I november sidste år øgede SAS for godt en halv mia. kr. sin ejerandel i selskabet til knap 95 pct.

»Det er lidt af et tilfælde, at SAS for mange år siden begyndte et charterselskab i Spanien sammen med en partner og senere kom i en situation, hvor vi næsten ikke kunne undgå at tage kontrol over selskabet. Vi har sagt, at enten skal vi være dér helt, eller også skal vi helt ud. Vi har valgt at være der fuldt og helt og har taget total kontrol over Spanair,« siger Jørgen Lindegaard.

For et par måneder siden kunne Berlingske Tidende fortælle, at chefen for SAS-koncernens hoteldivision, Kurt Ritter, planlægger at hente milliarder af kroner på en børsnotering af hoteldivisionen Rezidor SAS om tre år.

Flere analytikere forudser, at et salg af Spanair er fremrykket i kølvandet på SAS-koncernledelsens udmelding.

»Jeg har ikke tidligere hørt Lindegaard sige direkte, at Spanair ikke er en del af koncernens kerneforretning, og selskabet har præsteret godt. Men i en situation, hvor SAS skal bruge kapital til andre investeringer, er Spanair en oplagt mulighed at skyde af,« siger administrerende direktør Peter Falk-Sørensen fra Dansk Aktie Analyse.

Jyske Banks Brian Børsting peger på, at både hoteldivisionen og Spanair er oplagte salgskandidater for SAS med henblik på at koncentrere sig om sin kerneforretning omkring Det Baltiske Hav.

»For SAS-ledelsen har Spanair også været vigtig som benchmark i forhold til de andre af koncernens selskaber, og det formål bliver formentlig mindre,« siger han.

Spanair fragtede i årets første ni måneder godt 4,4 millioner passagerer, hvilket er en fremgang på 7,2 pct. i forhold til samme periode sidste år.om Spanair på www.spanair.es

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen