Berlingske Business

Spanien skal stå skoleret i EU

Fiskefarce: Den spanske regering risikerer som fungerende EU-formand at blive grillet under Europa-Parlamentets næste samling i juni. Til gengæld bliver det næppe foreløbig til en mere officiel undersøgelse af hele det spegede forløb forud for EU-Komissionens forslag til fremtidig fiskeripolitik, som kostede en dansk EU-embedsmand stillingen.

BRUXELLES

Efter sidste uges stort set forgæves afhøringer af de centrale EU-kommissærer er Europa-Parlamentet på vej med et krav om en grundig redegørelse fra den spanske regering om dens rolle i fiskesagen.

Således vil Europa-Parlamentets såkaldte formandskonference under ledelse af den irske parlamentsformand, Pat Cox, afgøre, hvorvidt sagen skal på dagsordenen under næste samling i Strasbourg i juni. I så fald vil spanske ministre være tvunget til i fuld offentlighed at forklare om den spanske regerings kamp i kulissen mod fiskerireformen - der efter flere udsættelser omsider blev præsenteret i forgårs - og ikke mindst om samarbejdet med EU-Kommissionens formand, Romano Prodi, og selvfølgelig den spanske EU-Kommissær, Loyola de Palacio.

»Det ville være helt oplagt, at den spanske premierminister selv møder op,« forklarer den socialdemokratiske parlamentariker Torben Lund. »Eller også den spanske fiskeriminister.«

Traktatbrud

Således førte den spanske premierminister, José Maria Aznar, den 21. april en efterhånden berømt telefonsamtale med kommissionsformand Romano Prodi, hvorefter Romano Prodi - selv om det var søndag - straks ringede videre til fiskerikommissær Franz Fischler og udsatte fiskerireformen.

Et par dage efter fik den danske generaldirektør for EUs fiskeridirektorat, Steffen Smidt, med 24 timers varsel meddelelsen om, at hans navn befandt sig på EU-kommissionens interne rokadeliste.

Hvorefter en åbenmundet spansk fiskeriminister, Miguel Arias Cañete, på TV kunne fortælle, at både den spanske EU-Kommissær sammen med flere andre havde været under instruktion i fiskesagen fra deres respektive hovedstæder - hvilket er et klart traktatbrud.

Europa-Parlamentets høring af den østrigske fiskerikommissær, Franz Fischler, og den britiske personalekommissær, Neil Kinnock, blev imidlertid lidt af en fuser, hvor de på skift afviste enhver sammenhæng mellem reformens udsættelse og forflyttelsen af Steffen Smidt. Samme skæbne synes foreløbig at være tilfældet for en mere officiel undersøgelse af hele det spegede forløb, da der ikke i Europa-Parlamentet ikke tegner sig et flertal.

Skal ind til benet

»Jeg tror, at det bliver meget svært,« siger Torben Lund - der lige som stort set alle øvrige danske medlemmer af Europa-Parlamentet selv er varm tilhænger af en såkaldt undersøgelseskommission, men han kan alligevel ikke få sin egen socialdemokratiske gruppe med på ideen.

Venstres medlem af Europa-Parlamentets landbrugsudvalg, Niels Busk, har ikke helt opgivet håbet og fik i går tilslutning i den liberale gruppe til i første omgang at tage spørgsmålet op.

»Vi skal helt ind til benet i den her sag, og det skal være med en parlamentarisk undersøgelseskommissionen,« siger Niels Busk. »Vi er simpelthen nødt til at få renset luften, hvis vi skal kunne komme videre med arbejdet om EUs fiskeripolitik.«

JuniBevægelsens Jens Peter Bonde mener, at Europa-Parlamentet skal gå forsigtigt frem og for eksempel først forsøge at få Steffen Smidt til høring i Europa-Parlamentet. Først derefter kan det komme på tale med for eksempel en mindre forundersøgelse.

»En undersøgelseskommissionen er som en atombombe,« som han siger. »Sådan én skal man ikke true med i tide og utide. Vi må tage tingene i den rigtige rækkefølge.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen