Berlingske Business

Sophus B. vil selv købe op

Den ombejlede servicevirksomhed Sophus Berendsen er selv klar til at foretage opkøb afslører årsregnskabet, der viser fremgang trods afmatningen.

Alt imens auktionen over Sophus Berendsen intensiveres melder tekstilservice-koncernen sig selv parat til at opkøbe virksomheder.

Sophus Berendsen har sammenlagt to milliarder kroner til opkøb og har i første omgang blikket rettet mod Skandinavien og Tyskland, afslørede administrerende direktør Henrik Brandt mandag på et hasteindkaldt pressemøde, efter at Sophus Berendsen tidligere på dagen uanmeldt offentliggjorde årsregnskabet for 2001.

»Vi fokuserer på Skandinavien, og uden for Skandinavien kan opkøb først og fremmest komme på tale inden for vores healthcare-division i Tyskland og beklædningsområdet,« sagde Henrik Brandt.

Sophus Berendsen A.S. Årsregnskab 2001 (ikke revideret)

(mio. kr.)20012000

Nettoomsætning 3.8733.428

Resultat af primær drift 259257

Resultat før skat 252249

Egenkapital 4.5543.643

Egenkapitalens forrentning (i pct.) 4,44,9



Ifølge regnskabet har Berendsen ca. 400 millionerkroner på bankbogen, og kan ifølge Henrik Brandt derudover låne ca. 1,5 milliard kroner i banken.

»Vi kan af egen drift købe virksomheder for knap to milliarder kr., og vi arbejder benhårdt på akkvisitioner. Pengene skal ud at arbejde, og gerne før end senere,« sagde han.

Sophus Berendsen købte i 2001 seks virksomheder og har gennem de sidste ti år købt omkring 60 selskaber.

Generelt kan tekstilservice-koncernen glæde sig over en fremgang på alle markeder via en øget salgsindsats til trods for, at afmatningen også nåede at ramme Sophus Berendsen.

I forhold til året før steg omsætningen i 2001 med 13 procent til 3,9 milliarder kr., og resultatet af den ordinære drift før skat steg til 251,6 millioner mod 249 millioner kr. året før.

Alligevel er fremgangen i omsætningen lidt under forventet, og det skyldes afmatningen inden for hotel- og restaurationsbranchen i Danmark, Norge og Sverige.

Sophus Berendsen venter en markant højere indtjeningsmarginal i 2004 på 11-12 pct., selv om den faldt fra 2000 til 2001 til 8,7 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen