Berlingske Business

Sophus B. en dyr mundfuld for ISS

Kostbar brud: ISS' frieri til Sophus Berendsen kan gå hen og blive en dyr affære. Sophus Berendsen er steget 1,7 milliarder kr. i værdi, inden der overhovedet foreligger et konkret købs- eller fusionstilbud.

Nyheds-

analyse

Sophus Berendsen-aktien er steget med raketfart, siden ISS i mandags inviterede til fusion. For en uge siden var Sophus Berendsen 4,2 milliarder kr. værd, og i går toppede den i kurs 222 svarende til en børsværdi på 5,9 milliarder kroner.

Dermed begynder ISS at nærme sig smertegrænsen for, hvor langt det kan betale sig at gå i en budkrig, og det er den udbredte opfattelse, at ISS ikke får lov til at være solobejler til Berendsen.

I danske og udenlandske finanshuses første analyser af frieriet vurderes det, at prisen ved en budkrig meget vel kan løbe op i 6,6 til 7,2 milliarder kroner, svarende til en kurs på mellem 250-275.

Nogle analytikere mener, at det begynder at gøre ondt på ISS allerede fra kurs 220, mens andre mener, at ISS kan gå op til kurs 250.

Hvor langt ISS kan og vil gå afhænger helt af, hvilke økonomiske fordele og perspektiver ISS ser i at optage Sophus Berendsen i sin servicevirksomhed.

ISS har indtil videre ikke meldt ud om synergierne, og Sophus Berendsens ledelse har tilsyneladende ikke i sinde at hjælpe bejleren med sit bud på, hvor stor den økonomiske gevinst er ved en sammenlægning.

Foreløbig har Berendsen gjort sit til at jobbe prisen op ved at påpege, at ledelsen og investmentbanken Goldman Sachs i forvejen arbejder på alternative strategiske konstellationer, der kan konsolidere den europæiske tekstilservicebranche.

Omvendt skal ISS være i gang med at sikre sig flere Sophus Berendsen-aktier end de 10,31 pct. af aktiekapitalen, ISS allerede har sat sig på, med den garanti, at de der sælger nu, får en efterbetaling, hvis Sophus Berendsen-aktien stiger yderligere.

ISS-ledelsen ønsker imidlertid ikke at kommentere den taktik.

ISS' og Sophus Berendsens ledelser mødes en af de nærmeste dage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen