Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

SonyEricsson fastholder fremgang

Det går frem for mobilfabrikken Sony Ericsson med andet kvartalsoverskud. En stribe attraktive telefoner giver salg og gang i kasseapparatet, og fremgangen smitter af på Ericssons aktiekurs.

Ericsson kunne ikke tjene penge på mobiltelefoner, men sammen med Sony ser det helt anderledes ud. For andet kvartal i træk kommer Sony Ericsson nu med overskud, og fremgangen skyldes, at Sony Ericsson har været mere end gode til at få fat i markedet for de nyere mobiltelefoner med kameraer og farveskærm. Trods kun godt to år på markedet har SonyEricsson, der blev skabt på baggrund af både Sony og Ericssons noget tvivlsomme forsøg med at producere og sælge mobiltelefoner, så har selskabet i dag en række klassikere på markedet med T610-modellen som den store.

Så svensk Ericsson-teknologi krydret med japansk markedsforståelse og branding fra Sony er tilsyneladende en cocktail, der er så succesfuld, at branchefolk i IT-branchen nu fremhæver Sony Ericsson som et perfekt eksempel på den udvikling, vi formentlig vil se mere af i IT-, tele- og forbrugerelektronikbranchen. At virksomheder fra forskellige brancher går sammen om at producere et bestemt produkt.

Sony Ericssons resultater dækker fjerde kvartal, hvor selskabet øgede salget med 13 procent til otte mio. solgte telefoner i forhold til samme periode sidste år.

Fokus på kunden
Peter Lundbergh, ansvarlig for Sony Ericsson i Danmark, forklarer fremgangen med, at selskabet har skabt telefoner, der både teknologisk, prismæssigt og ikke mindst i relation til design har tiltrukket særligt skandinaviske kunder.

»Vi har meget stor fokus på kunderne, og at de forstår vores produkter. I Sony Ericsson vil vi ikke bare kopiere de andres produkter, men udforske teknologierne og markedet og komme med vores egne produkter,« siger Peter Lundbergh.

Han fortæller, at Sony Ericssons salgstal for november 2003 viste, at selskabet stod for 31,4 procent af samtlige solgte mobiltelefoner.

Globalt ligger Sony Ericsson dog noget efter Nokia, Samsung, Siemens og Motorola.

I 2003 var det modellerne T68i, T610 og T310, der solgte bedst.

Det er en kraftig vækst i salget af mobiltelefoner med kameraer og farveskærmer, der har hevet resultatet i vejret. Med et salg på otte millioner telefoner er afsætningen steget 13 procent i forhold til den samme periode sidste år. Overskuddet for fjerde kvartal lød på 43 mio. euro, hvilket er 321 mio kroner. Sony Ericsson kunne ellers fra starten konstatere, at de havde kastet sig ud i et hårdt marked med tab på 6,4 mia. kr. de første knap to år af selskabets levetid.

Ericssons steg fra morgenstunden igen og er dermed steget 33 procent i år. Med til stigningen i går hører Sony Ericssons gode resultat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen