Berlingske Business

Sonofon ser trådløst samarbejde

TDC opretter 400 trådløse opkoblingspunkter i Danmark, og Sonofons norske ejer, Telenor, rykker i Norge. Markedsdirektør Steen Høgh, Sonofon, venter lidt.

Hvad gør I så nu i Danmark?

»Det er ikke på plads endnu, om vi fortsætter på samme måde som i Norge, eller om vi vælger en udliciteret udgave. Hoteller og Statoil kan jo selv sætte trådløse net op og så lave et joint-venture med en teleoperatør. Telenor har en anden infrastruktur i Danmark end i Norge. Derfor har vi endnu ikke et klart billede af, hvad vi vil gøre. Vi bliver dog nødt til at være en del af det spil, fordi vore erhvervskunder i stigende grad får brug for at koble op via trådløst net.«Er TDCs massive, geografiske udrulning da ikke vejen?

»TDC har selvfølgelig fordelen ved at være der, når markedet begynder at løfte sig, men investeringen bliver hverken en guldrandet forretning i år eller næste år. I Danmark har Sonofon ikke en infrastruktur og en strategi, der giver os mulighed for at gå ud og sikre os hotspots på en række servicestationer, som måske bliver en forretning. Men vi tror, at vi kan komme ind på andre måder, når det bliver nødvendigt.«Kan man godt komme bagefter og indhente »det tabte«?

»Hvor tit tager man PCen frem på en tankstation eller på en kaffebar? Lufthavne og en række andre steder er en god ide, ligesom når man kan bruge håndholdte computere og smartphones. Men salget af håndholdte falder, og i en almindelig mobiltelefon har man ikke brug for trådløst net og stor båndbredde. Det har man derimod, når man vil hente tunge data til udstyr, som kan håndtere dem, lagre dem og bearbejde dem. Fremtiden bliver spændende, når kunden kan bruge sin håndholdte PC, uanset om den bruger UMTS, EDGE eller trådløst net - og altså vælge, om det er hastighed, sikkerhed eller pris, der er det vigtigste.«Hvornår begynder det så at tage fart?

»Når trådløst net rulles ud i virksomhederne, får man en virkelig brugsværdi. På farten er GPRS og EDGE blot et spørgsmål om prissætning. Så koster det måske 10-15 kroner, men så behøver man ikke at tage forbi kontoret. Derfor har vi ikke så voldsomt travlt med at investere, men vi følger meget nøje, hvordan Sonofon som mobilselskab skal spille ind som en del af dette - men ikke nødvendigvis som den eneste del af det.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen