Berlingske Business

Sommerhuset koster nu én million kroner

Der skal gribes dybt i lommen, hvis man vil købe et sommerhus. Priserne stiger efter introduktionen af afdragsfrie lån. Gennemsnitshuset koster nu over én million kroner.

For første gang nogensinde koster et gennemsnitligt sommerhus over én million kroner. Ifølge Nyboligs opgørelser steg priserne på sommerhuse med ikke mindre end 11 pct. i sidste kvartal af 2003, hvilket fik den gennemsnitlige stykpris for et sommerhus op på 1.007.788 kroner.

»Vi har i fjerde kvartal 2003 solgt 26 pct. flere sommerhuse i forhold til året før,« siger Jesper Elle, pressechef i Nybolig. Han mener, at de afdragsfrie lån lokker mange købere til sommerhusmarkedet.

Realkredit Danmark sporer også en positiv tendens - dog langt fra med så store stigninger som registreret af Nybolig.

»Priserne er i løbet af hele 2003 steget fem til ti procent. Det er et marked med meget forskellig prisudvikling,« siger Jacob Nielsen, seniorøkonom i Realkredit Danmark.

Jens Christian Nielsen, cheføkonom i BRFkredit, har samme forbehold.

»Sommerhuspriserne stiger mere i Vestsjælland end i det nordsjællandske, hvor det virker, som om prisen på fritidshuse har nået toppen i denne omgang og først vil stige, når væksten i den globale økonomi atter sætter sine spor på erhvervslivet, beskæftigelsen og i sidste instans boligmarkedet,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen