Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Søges: 46.000 søofficerer

Unge i Vesten gider ikke stå til søs. Derfor må rederierne uddanne flere af deres asiatiske matroser til officerer, konkluderer ny rapport. Det afviser dansk fagforening, mens A.P. Møller allerede er i gang.

Verdens handelsflåde vil mangle 46.000 officerer i 2010, hvis ikke rederierne bliver bedre til at rekruttere og uddanne nye. Det er konklusionen i en analyse fra den globale søfartsforening BIMCO.

»Antallet af søfarende, der rekruteres fra OECD-landene, er faldende. Det vil sige, at man i stigende grad skal rekruttere fra andre lande. Der er masser af folk at tage af, men man skal forholde sig til at uddanne dem,« siger Bjarne Tvilde fra BIMCOs bestyrelse.

De fleste sømænd stammer i dag fra lavtlønslande i Asien. Men officererne - især de højst rangerende - har oftest samme nationalitet som de rederier, de sejler for. Det vil typisk sige rige lande.

Men i for eksempel Europa er der ikke den store interesse blandt de unge i at gå ind i erhvervet. Herhjemme bør der optages cirka 300 om året på søfartsskolerne, hvis bestanden skal holdes ved lige. Men kun 120-130 starter hvert år, ifølge Jens Fage-Pedersen, der er formand for Dansk Navigatørforening - fagforeningen for søofficerer.

Det til trods for, at en overstyrmand på 30 år typisk tjener 20.000-24.000 skattefri kroner om måneden.

Den oplagte løsning

Ifølge BIMCO, hvis knap 2.600 medlemmer repræsenterer 65 procent af verdens handelsflåde, er den oplagte løsning at videreuddanne nogle af de asiatiske matroser.

Det er Jens Fage-Pedersen ikke enig i. »Man kan sagtens få en filippiner til at sejle et skib. Men deres kulturelle baggrund er en helt anden. Når de kommer på ledelsesniveau vil det nok være svært at fastholde den danske effektivitet. Det viser megen erfaring,« siger han.

A.P. Møller har længe uddannet officerer fra mange forskellige lande. Og det har ikke givet problemer. Nærmest tværtimod, vurderer direktør Ole Høg.

»Det er rigtigt, at de har forskellig kulturel baggrund. Men de har alle sammen én ting til fælles: De er kadetter i et A.P. Møller-rederi. Ligheden er større end forskellen,« siger han.

Ifølge Ole Høg forsøger virksomheden så vidt muligt at uddanne officerer fra de lande, som de enkelte datter-rederier hører hjemme i. Det vil sige danskere til de danske skibe, englændere til de engelske og så videre.

Alene i Danmark skal rederiet bruge 180 nye kadetter om året, men der er kun kvalificerede ansøgninger fra cirka halvt så mange danskere.

På verdensplan har A.P. Møller-gruppen 670 nationale kadetter og godt 400 internationale.

Dommedag og dog

»De internationale kommer mange forskellige steder fra. Vi har en del indiske. Indiske unge mennesker er dygtige og veluddannede, og vi har cirka 250 af dem. Men der er også folk fra blandt andet Filippinerne, New Zealand, Sydafrika, Brasilien, Canada og Folkerepublikken Kina, som noget ret unikt for et udenlandsk firma,« oplyser Ole Høg.

Det er de færreste rederier, der som A.P. Møller er store nok til at have deres egne uddannelsesprogrammer. BIMCO opfordrer derfor til samarbejde for at sikre erhvervets fremtid.

»Vi skal konkurrere på alle mulige andre områder, men vi må samarbejde om rekruttering og uddannelse. Og det gør vi også,« siger Bjarne Tvilde, der til dagligt arbejder i den danske afdeling af det norske rederi Tschudi & Eitzen.

Han opfordrer dog til at tage dommedagsprognoserne med et gran salt.

»Man har sagt gennem mange år, at der er mangel på søfarende. Det er jo lykkedes alligevel,« siger Bjarne Tvilde.

Af de cirka 13.600 ansatte i den danske handelsflåde er omtrent 30 procent udlændinge, ifølge tal fra Danmarks Rederiforening. Langt de fleste søfarende på danske skibe er fritaget fra at betale skat af deres løn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen