Berlingske Business
15:35Dow Jones fortsætter rekordridt i USA

Socialt ansvar på skolebænken

Med et nyt akademi vil europæiske erhvervsskoler og multinationale virksomheder styrke forskningen omkring virksomheders sociale ansvar og ruste fremtidige ledere til at styre deres virksomheder i harmoni med det omgivende samfund.

Er social ansvarlighed mere end smarte ord og spil for galleriet?

Og er miljøbevidsthed og hensyntagen til menneskerettighederne parametre, der i sidste ende er vigtige for bundlinjen?

Disse og mange andre spørgsmål omkring virksomheders sociale ansvar, skal der nu forskes nærmere i, og derfor er en lang række repræsentanter for førende europæiske erhvervsskoler, universiteter og virksomheder denne weekend samlet i Paris for at lancere det nye »European Academy of Business in Society«.

Forskningsprojekter

Akademiet skal gennemføre en række forskningsprojekter om virksomhedernes sociale ansvar, der internationalt går under betegnelsen CSR (Corporate Social Responsibility).

Ambitionen er desuden, at udvikle målrettede undervisningsforløb, der kan bruges som en fast del af pensum, når nuværende og fremtidige europæiske ledere sidder på skolebænken.

»Vi er nu nødt til at gå fra en tid, hvor der er blevet skabt bevidsthed om CSR til nu at retfærdiggøre, at det også kan bruges til noget,« siger Etienne Davignon, formand for CSR Europe og vicepræsident for Société Générale de Belgique.

Europæisk alliance

Det er det europæiske virksomhedsnetværk CSR Europe og danske The Copenhagen Centre (TCC), der har taget initiativ til akademiet, der er en alliance mellem nogle af Europas ledende erhvervsskoler og flere store multinationale selskaber som Shell, Johnson & Johnson og Levi´s.

Fysisk skal forskning og undervisning foregå på de enkelte uddannelsessteder, mens akademiet skal fungere som den paraply, der indsamler viden og erfaringer og driver udviklingen på området.

Brug for erfaringsbase

»Indtil nu har der været mange diskussioner om social ansvarlighed, og der er nu brug for en erfaringsbase, så man kan se, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Samtidig er vi kommet til et punkt, hvor de fleste virksomheder ikke længere spørger hvorfor, men hvordan, og derfor er det nødvendigt med uddannelsesprogrammer som træner studerende til at spotte hvilke trends, der er indenfor området, og som lærer dem at forholde sig til de trends på en ordentlig og konstruktiv måde,« siger Mads Øvlisen om det nye akademi.

Han er bestyrelsesformand for TCC, som er oprettet under beskæftigelsesministeriet for at sætte fokus på virksomhedernes sociale ansvar.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen