Berlingske Business
17:42

Slaraffenland for gør-det-selv folket

Byggemarkederne er stedet, hvor gør-det-selv folket mødes. Berlingske Tidende besøgte Silvan i Ballerup mandag formiddag. Håndværkere så vi ikke, men akademikere var der flere af.

Det er her, de mødes.

Medlemmerne af Danmarks største uorganiserede forening af selvbestaltede håndværkere. Gør-det-selv mændene, der drages mod hylderne i Silvan, Harald Nyborg, Bauhaus eller Råd&Dåd for at finde excenterslibere, sømpistoler, topnøgler, mørtel, pensler, havefræsere.

Eller måske bare et lille fif til, hvordan pokker man sætter en T-overgang på et 18 mm pex-rør, og hvilke fittings det kræver.

Her er skolelærere, advokater, læger, eksportingeniører og kommunalchefer. Selvlærte håndværkertyper, der på købmandsfacon har regnet ud, hvor mange timer de skal lægge på kontoret - efter skat - før VVS-montørens regning på 500-600 kroner for en timinutters tilslutning af vaskemaskinen er betalt.

Så de gør det selv, også selv om de ofte slet ikke må, fordi alt, der har med vandrør og strømførende ledninger at gøre, er underlagt skrappe regler. Men det er ikke ulovligt at købe materialerne i byggemarkedet, så det gør de, gør-det-selv folket, der er lige så meget arketype i dansk kultur som roliganen, campisten eller fjällrævspædagogen. Berlingske Tidende mødte dem på hjemmebanen mandag formiddag i Silvan i Ballerup. Her var økonomen, hvis tagrender trænger til udskiftning. Klaus Jensen havde taget en pause fra sit arbejde i nabolaget for at se på udbuddet af tagrender i byggemarkedet:

»De skal skiftes til foråret. Jeg er vel gør-det-selv mand. Både fordi jeg egentlig godt kan lide det, men også fordi det er så dyrt med håndværkere.«

Barriere

Dét med prisen som barriere for at få udført håndværksarbejde går igen hos Silvans kunder. Blandt andet hos Jørgen Lindinger fra Måløv, erhvervsdykker ved Søværnet, der netop har købt et nyere hus:

»Jeg har selv flyttet rundt på et par døre og revet et par vægge ned. Jeg sleb også selv min trappe af for 350 kroner i materialer. Normalt er det noget for en tømrer, men det ville have kostet flere tusinde kroner. Håndværkere er efter min mening alt for dyre i forhold til den indsats, de leverer,« siger Jørgen Lindinger.

Martin Meedom, EDB-sælger fra Stenløse, fandt vi på jagt efter antenneledninger og stikdåser. Han laver de fleste ting selv, men holder sig fra at reparere de ting, hvor hans gør-det-selv evner ikke slår til. Her er han nødsaget til at få professionel assistance.

»Men det er meget dyrt med håndværkere,« siger Martin Meedom.

Fordeling

Værktøjsmager Birger Jønsson går også pragmatisk til opgaverne. Han er vant til at bruge hænderne og er prisbevidst i sin brug af håndværkere. I øjeblikket er det køkkenet, som får en overhaling, og her har han valgt at få maleren til at klare køkkenlågerne, mens han selv maler resten.

»Ting, som er svære, såsom kloakering i sommerhuset får jeg håndværkere til. For 2.000 kroner fik jeg maleren til at male 16 af mine køkkenlåger, og en anden ordnede mit gulv. Men resten laver jeg selv,« siger Birger Jønsson.

Jan Andersen ser også meget målbevidst ud i afdelingen for tagpap og tjære. I weekenden gik der hul i taget, og nu leder eksportingeniøren fra Ballerup efter en løsning:

»Jeg har valgt selv at reparere taget. Dels fordi det er meget billigere, og dels fordi jeg ikke kunne få en afklaring på, hvornår håndværkeren kunne hjælpe mig,« siger Jan Andersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen