Berlingske Business

Skrækaktier ud med store kursfald

Bankerne er normalt ivrige efter at pege på gode aktier, man med fordel skal investere i. Men hvad skal man holde sig langt væk fra? Det har vi fået en aktieekspert til at komme med et bud på.

Skrækaktier man bør holde sig langt fra, som er højrisikable, som systematisk klarer sig dårligt, som har en ringe ledelse, ringe produkter og måske endda også er inde på dårlige markeder.

Selskaber af denne type bad vi for nogen tid siden aktieeksperten Bjarne Jensen udpege. Han står bag firmaet Bjarne Jensen Consult og analyseværktøjet www.stockr8.dk, der kan rangordre aktier efter styrke og evne til at tjene penge på lang sigt.

Normalt er bankernes analytikere hurtige på aftrækkeren, når de skal udpege gode, solide aktier, der skal købes - nu. Men hvad der skal sælges, og hvad man skal holde sig langt væk fra, hører man sjældent ret meget om.

Men Bjarne Jensen vovede pelsen og påtog sig den upopulære opgave at udpege de værste skrammelaktier, som findes på Københavns Fondsbørs.

Det skete for to år siden ved indgangen til 2002, og valget faldt dengang på Wessel & Vett, Columbus, EDB Gruppen, Scandinavian Brake System (SBS), SDC Dandisc, Topsil, Incentive, Mols-Linien, Expedit og Funki.

Oprindeligt var også Energy Solution med på listen, men det selskab er sidenhen gået konkurs.

Lav succesrate
Blandt viften af skrækaktier er det alene EDB Gruppen og i mindre omfang SDC Dandisc, der har vendt udviklingen til det bedre.

Men købte man for to år siden disse aktier, ville man i dag stå med et negativt afkast på 24 procent. Beholdt man kun aktierne i ét år, altså gennem 2002, ville de samme aktier have mistet 36 procent af deres værdi.

Til sammenligning kan nævnes, at totalindekset på Københavns Fondsbørs gennem de seneste to år har givet et rundt nul i afkast, mens de store KFX-aktier er faldet 11 procent. Kun fire ud af 11 af de dårlige aktier kan fremvise positive afkast, og det er en meget lav succesrate, mener Bjarne Jensen.

»Det kan godt være, at en eller flere af disse virksomheder bliver højdespringere på børsen i år eller til næste år og kan fremvise kæmpe kurshop. Men man løber en kæmpe risiko for at få nogle på tæven, hvis man sætter penge i usikre aktier som disse. Så hvis man har købt en eller flere af disse aktier, har man købt noget skidt, som stadig er noget skidt,« siger Bjarne Jensen.

Flere af selskaberne forventer da også underskud i 2003, og flere af dem har fået tilført ny kapital, blandt andet ved indskud fra aktionærerne.

Et eksempel på en dårlig aktie er Wessel & Vett, der står bag stormagasinet Magasin. På lidt mere end ti år har selskabet mere end halveret egenkapitalen, og den slags aktier skal man ikke investere i, mener Bjarne Jensen.

»For hvorfor skulle det blive bedre fremover,« spørger han. »Selskabet har jo historisk klaret sig dårligt, og det er svært at se, hvad der bliver anderledes fremover.«

Ledelsens fejl
At selskaber som ikke bare Wessel & Vett men også mange andre systematisk klarer sig ringe, er først og fremmest ledelsens fejl. Men ledelsen er ansat af bestyrelsen, som vælges på virksomhedens generalforsamling. Derfor siger Bjarne Jensen, at »det er utroligt, at aktionærerne finder sig i den slags.«

»Aktionærerne er for passive. Hvor er de henne,« spørger han og efterlyser flere aktive danske aktionærer, som kræver gode resultater og en god ledelse, så nedtur kan blive vendt til optur.

I stedet for skræk- og skrammelaktier mener Bjarne Jensen, at man skal satse på kvalitet, som år efter år klarer sig godt og sejtrækker. Det er selskaber som A.P. Møller - Mærsk, Novo Nordisk og den slags mere solide selskaber. De har historisk klaret sig godt, og med stor sandsynlighed fortsætter de på det spor fremover.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen