Berlingske Business

Skjulte annoncer i artikler på nettet

Skjulte annoncer i artikler på nettet - 1
Sådan ser det ud, når en reklameboks popper frem på skærmen, når læseren fører musen hed over bestemte ord i artikler hos finansmagasinet Forbes.com på internettet.

Finansmagasinet Forbes.com provokerer med hel ny form for sammenblanding af journalistik og reklamer. Midt i artiklerne på nettet indgår direkte annoncelink til de firmaer, der omtales. 200 websites går samme vej.

I et særdeles aggressivt forsøg på at tiltrække annoncører bryder finansmagasinet Forbes.com nu med alle hidtidige presseetiske regler om ikke at sammenblande redaktionelt indhold og reklamer.

Forbes.com er således begyndt at placere dybe links til annoncer direkte i dets nyhedshistorier på nettet. Konkret er udvalgte ord solgt til en række firmaer og hver gang de pågældende ord optræder i en artikel så gøres der reklame for firmaet.

Foreløbig omtales fremgangsmåden som et eksperiment, men det har allerede rejst større etiske diskussioner - senest i The New York Times.

»Forbes.com har altid været banebrydende og på forkant med udviklingen - både når det gælder annoncering og den redaktionelle side af vores business. Og det er vores mål fortsat at være pionerer,« sige Jim Spanfeller, direktør og ansvarshavende for Forbes.com, til Berlingske Tidende.

Forbes.com, der er en del af Forbes Inc., vil i den kommende tid følge læsernes reaktioner tæt. Og Jim Spanfeller understreger, at der blot er tale om et forsøg sommeren over.

»Vi stopper selvfølgelig, hvis læserne på nogen måde tilkendegiver utilfredshed med reklamer midt i det redaktionelle indhold,« pointerer han og slår endvidere fast, at det ikke er givet, at Forbes.com fortsætter med den nye stil, når test-perioden er overstået.

»Det er muligt, at vi ikke gør forsøget permanent. Det afhænger af den generelle respons og en samlet vurdering,« siger han til Berlingske.

Direkte link
Går man ind på hjemmesiden for Forbes.com og vælger en artikel, hvori den nye form for annoncering indgår, vil man kunne kende den ved, at produktet eller firmaet, der annonceres for midt i teksten, er dobbelt-understreget. Altså under henvisningsordet er der to linier.

Blot ved at føre pilen henover ordet popper en informationsboks op med overskriften »sponsored link« og lidt supplerende tekst til at lokke læseren videre. Klikker man på ordet i artiklen, ryger man direkte videre til det nævnte produkt, firma eller annonce.

Forbes.com er i øvrigt kun en ud af 200 online-udgivere, som ifølge online-magasinet DMNews har tænkt sig at gøre brug af det nye annoncerings-værktøj IntelliTXT, der er udviklet af Vibrant Media i San Francisco.

Andre deltagere er den britiske udgave af det finansielle website »the Motley Fool« (fool.co.uk) og en hjemmeside for professionelle IT-folk »The Experts Exchange«.

Annoncører betaler Vibrant Media for at blive associeret med bestemte ord, som så automatisk understreges dobbelt i net-artiklerne, når de optræder i de websites, som har tilmeldt sig.

Online-annoncering i vækst
Online-annoncering er i øvrigt i voldsom vækst i USA. En ny prognose fra Jupiter Research forudser at online-annoncering vil nå op på 8,4 mia. dollar i år - hvilket er en stigning på 27 pct. i forhold til 2003.

Og netop det enorme vækstpotentiale betyder, at websites på forskellig vis og i stigende grad overskrider hidtidige grænser og etiske regler for, hvad man bør og kan gøre.

Forbes.com er ikke det første nyhedssite til at gøre bruge af IntelliTXT, men på grund af dets størrelse i markedet ses dets beslutning om at sammenblande redaktionel tekst med annoncer som meget betydningsfuld.

I Juni var Forbes-hjemmesiden således den sjette mest besøgte blandt alle amerikanske websites med finansielle nyheder. Ifølge Nielsen's NetRatings service havde Forbes.com over 4,8 mio. besøgere. Til sammenligning tiltrak Yahoo Finance 9,8 mio. brugere.

Hård kritik
Kritikere af den nye form for markedsføringsform tæller Wall Street Journal Online.

Randy Kilgore, vice president for annoncering i avisens webudgave, advarer mod forvirring:

»Set fra en abonnents perspektiv, vil jeg tro, at læserne bliver meget forvirrede over annoncering, som pludselig popper op i selve artiklerne,« siger Randy Kilgore ifølge the New York Times. Larry Kramer, bestyrelsesformand og adm. direktør for CBS Marketwatch, er ligeledes bekymret for, at det er vejen til helt at nedbryde grænserne mellem annoncering og nyheder.

»Det er et skråplan, for det næste spørgsmål er, om vi så skal til at skrive artikler, hvor vi bevidst vælger ord, vi ved indebærer annoncering og dermed en forøgelse af omsætningen,« siger Larry Kramer og føjer til:

»Selv om jeg ikke tror, at det sker i øjeblikket, så er der en potentiel fare for det.«

Den samme frygt har journalister på Forbes.com givet udtryk for.

»Det var ikke nogen ophedet debat, men der var folk, der klogeligt stillede spørgsmål til den værst tænkelige situation, og vi debatterede det igennem,« siger Jim Spanfeller fra Forbes.com og understreger, at ingen af medarbejderne i virksomheden har nogen idé om, hvem der har købt hvilke ord.

Til DMNews.com angiver han i øvrigt, at det er for tidligt at sige, hvorvidt det nye annonceværktøj vil øge omsætningen.

Ifølge Doug Stevenson, adm. direktør for Vibrant Media, er det lagt fuldstændig i hænderne på udgiverne at bestemme hvilke sektioner af deres websites, som skal indholde annoncelinks fra IntelliTxt. Hidtil peger alt dog på, at det især er erhvervssiderne, der er de foretrukne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen