Berlingske Business

Skjult kampagne for svenske kampfly

Virksomheder, der har ekstra ordre i udsigt, hvis Danmark køber svenske kampfly, har iværksat en kampagne, der skal påvirke beslutningen.

Hvis det lokale dagblad en af de nærmeste uger bringer en opfordring fra en virksomhed i området til at vælge det svenske Gripen Next Generation som Danmarks nye kampfly, taler sandsynligheden for, at budskabet i virkeligheden er forfattet af sekretariatet for en gruppe virksomheder, der har ordrer i udsigt, hvis Danmark køber svensk, skriver Berlingske Tidende.

De i alt 62 virksomheder i foreningen GripenDK Team har netop modtaget en kampagneplan fra deres sekretariat, Center for Underleverandører, der indbefatter forudforfattede pressemeddelelser og forslag til breve til lokale borgmestre, fagforeningsformænd, erhvervschefer og folketingsmedlemmer.

Partner i Center for Underleverandører Knud Hareskov forklarer, at udsigten til flere ordrer og dermed arbejdspladser bør tages med i betragtning, når der skal vælges kampfly.

- På et tidspunkt, hvor arbejdspladser nedlægges, mener vi som forening, at man dårligt kan tillade sig at se bort fra erhvervsvinklen, siger Knud Hareskov til Berlingske Tidende.

Lederen af Dansk Institut for Militære Studier, Mikkel Vedby Rasmussen, bryder sig dog ikke om Hareskovs argument.

- Det vil være ulykkeligt, hvis de fly, som skal beskytte danske soldater, blev valgt efter deres evne til at skabe arbejdspladser, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen