Berlingske Business

Skepsis over EU-forslag om »Made in the EU«

EU-Kommissionen overvejer, om varer skal mærkes »Made in the EU« frem for de gamle nationale betegnelser som »Made in Denmark«. Men ideen vækker ikke begejstring i de fleste lande, og Dansk Industri er også imod.

BRUXELLES: Skal alle varer fremstillet i EU-landene fremover have stemplet »Made in the EU« frem for de nationale oprindelsesmærker - Made in Germany, Made in Denmark, Made in Britain osv.?

Ideen er i hvert fald så langt fremme, at EU-Kommissionen senest i marts vil fremlægge en rapport om at gå over til et system, hvori alle varer skal bære et budskab om, at de er fremstillet i Den Europæiske Union. Om EU-mærket skal stå ved siden af det gamle nationale eller helt erstatte det, er der ikke taget stilling til endnu.

»Der ligger ikke nogen konkrete forslag på bordet,« skyndte en talsmand for EU-Kommissionen i går at slå fast om den omstridte ide, der allerede har været diskuteret på embedsmandsplan mellem de 15 medlemslande. Her var der ikke ligefrem nogen overvældende begejstring for forslaget, der kun fik helhjertet opbakning fra Italien og Grækenland. Men der blev alligevel givet grønt lys til EU-Kommissionen om at udarbejde en rapport om plusser og minusser herved.

Allerede nu har industriforbundene i flere lande taget afstand fra tanken. Det tyske industriforbund, BDI, væmmes ved tanken om at skulle miste betegnelsen »Made in Germany«, der i efterkrigstiden har været kendetegnet på tyske kvalitetsvarer. »Vi tror ikke på, at en EU-mærkning har de samme fordele,« siger BDIs juridiske leder Henrike Vieregge.

I Dansk Industri er man også skeptisk. »Under alle omstændigheder vil vi ikke være med til nogle tvungen ordninger,« siger Annette Dragsdahl, chefkonsulent i DI. »Hvis der er nogen virksomheder, som gerne vil bruge »Made in Denmark« som kvalitetsstempel, så skal de fortsat have love til det.«

Hun peger også, at mange virksomheder allerede producerer så globalt, at det ikke giver nogen mening for dem at påtage sig et ansvar ved at sætte et »Made in the EU«-stempel på deres varer.

Lettere markedsføring
EUs handelskommissær Pascal Lamy begrunder forslaget med, at det med en klar og tvungen EU-mærkning vil være lettere at markedsføre europæiske varer på verdensplan. Desuden vil det kunne standse den udbredte brug i den tredje verden af forskellige europæiske betegnelser på varer, der reelt er fremstillet i tredjeverdenslande, mener Lamy.

Men det argument har DI også svært ved at se. »Det hjælper næppe på det problem, som Kommissionen vil tackle,« siger Annette Dragsdahl. »Piratkopiering vil også kunne finde sted med en EU-mærkning.«

Eksperter i »branding« - dvs. markedsføring af varer - har svært ved at se noget formål med at sætte en EU-mærkat på varerne.

»Der er stadig en stærk forbindelse mellem følelserne for et vis land, og hvilke produkter de producerer,« siger konsulenten Wally Ollins, forfatter til en bog om »branding« til avisen Financial Times Deutschland. »Det gælder f.eks biler, parfume, føde- og drikkevarer og tøj. Hvis man fjerner de nationale mærker fra disse varer, vil deres image lide herunder. Hvorimod betegnelsen EU mere vil betyde, at det hele bare er det samme ragelse.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen