Berlingske Business

Skandinavisk afvikler tabsgivende møbelkoncern

Efter godt 30 år med tabsgivende produktion af kontormøbler kan tobakskoncernen Skandinavisk Holding nu se en ende på et dyrt bekendtskab. Ledelsen af Labofa Munch har netop købt virksomheden ud af Skandinavisk. Grafik: Skandinavisk Group

Skandinavisk Holding, der først og fremmest tæller en god halvpart i pengemaskinen Skandinavisk Tobakskompagni, er langt om længe ved at få lukket sin tabsgivende kontormøbelkoncern.

Skandinavisk Group, som den hedder, har drænet virksomheden for 600 mio. kr. alene de sidste fem år, og kontormøbelkoncernens omsætning er på få år faldet fra over halvanden milliard kr. til 438 mio. i regnskabsåret 2003/04.

Efter flere års forsøg på at slippe ud af kontormøbelbranchen, sker der nu endelig noget afgørende. Fredag solgte Skandinavisk Group det danske datterselskab Labofa Munch til de to direktører Preben Nielsen og Mogens Pedersen i et management buy out.

For godt et år siden blev den engelske forretning, president Office Furniture, afhændet, og i februar blev det hollandske selskab Gispen solgt til ledelsen.

En frygtelig omgang
Tilbage er nu det tyske Vario, som Skandinavisk Groups bestyrelsesformand Ole T. Krogsgaard regner med at komme ud af i indeværende regnskabsår.

Han har været involveret i Skandinavisk Group de sidste tre-fire år, og han er ikke ligefrem stolt over arbejdet med kontormøbelkoncernen.

»Det har været en frygtelig omgang. Man skulle aldrig have købt det utal af møbelvirksomheder, og nogenlunde samtidig med at vi tog over, kom så 11. september, og fra den dag har virksomhederne rundt omkring ment, at deres kontormøbler godt kunne holde lidt endnu. Det har ikke været nogen nem opgave, og jeg vil heller ikke sige, at vi har løst den perfekt,« erkender Ole T. Krogsgaard.

Selvom om kontormøblerne har været et dyrt bekendtskab, glæder han sig over, at arbejdspladserne i Labofa Munch nu er bevaret, og at virksomheden har et rimeligt godt udgangspunkt.

Optimistisk medejer
Labofa Munchs administrerende direktør og nye medejer Preben Nielsen ser da også optimistisk på fremtiden.

»Vi regner med en mindre forbedring af omsætningen i år, og vi regner med at komme ud med et nulresultat næste gang efter underskud på 80 mio. og 50 mio. kr. de sidste to år. Markedet udvikler sig i øjeblikket positivt, især på eksportmarkedet, hvor vi havde mistet kunder. De kommer nu tilbage, efter at vi i sommer har rekonstrueret virksomheden,« siger han.

Det nyfødte Labofa Munch har en egenkapital på 40 mio. kr. - dvs. halvdelen af balancen.

Fusion røg i vasken
Sidste efterår forsøgte Skandinavisk at slippe af med Labofa Munch ved en fusion med System B8 og SIS International. Men det projekt røg i vasken. Preben Nielsen mener fortsat, at der er behov for en konsolidering af branchen.

»Men det bliver ikke med vores medvirken foreløbig. Vi har det sidste års tid outsourcet totalt ud af Danmark og lukket produktion,« siger han.

Preben Nielsen fik sin nuværende stilling sidste sommer. Men også i begyndelsen af 1990erne sad han i spidsen for Labofa.

Han forlod imidlertid Skandinavisk i 1997, fordi han var uenig i den overordnede strategi for kontormøbelforretningen.

I 1970, da konglomerater var moderne, begyndte Skandinavisk systematisk at købe europæiske kontormøbelproducenter op som supplement til tobak og forbrugsvarervarer. Og det er ikke kun de seneste år, kontormøblerne har gjort grimme indhug i de flotte resultater fra Tobakskompagniet. Sådan har det næsten været fra starten, og alene en fabrik i Frankrig kostede over 600 mio. kr. i et årelangt mareridt.

Udover de tabsgivende møbelselskaber i Skandinavisk Group ejer tobakskoncernen også Fritz Hansen, der fremstiller klassiske designmøbler af blandt andre Arne Jacobsen og Poul Kjærholm.

Fritz Hansen, der omsætter for cirka 350 mio. kr., gav i det forgangne regnskabsår et overskud på 17 mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen